Anti-democratisch / Ondemocratisch

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Oct 12 16:15:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
[..]

> Het afschaffen van de stemplicht leidt er in ieder geval toe, dat veel
> kiezers, die nu geen politieke belangstelling hebben, ook niet uit een puur
> gevoel van onvrede extreem rechts gaan stemmen.

Stemplicht heeft niet zoveel uit te staan met democratie.
Meer met dwangmiddelen en een kijk op mensen en vooral de kijk op hun
rechten.

Er is toch ook helemaal niets op tegen dat men met rust gelaten wil
worden.
Ook ik ben op vele terreinen passief, op andere weer actief.
Ik zou het ook van respect vinden getuigen als men niet wordt gedwongen
om hoe dan ook een stem uit te brengen.
Het is ook een verschijnsel dat enkel aan belang wint naar mate de
vertegenwoordiging toeneemt.
M.a.w. een andere invulling van het democratisch (stem)recht zal ook een
vermindering van de druk die er nu op de vertegenwoordiging ligt
verminderen en derhalve een andere vorm van participeren
bewerkstelligen.

Henk Elegeert