gemanipuleerde overbevolking

VoMiGEN vomigen at WXS.NL
Thu Oct 5 01:16:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Chido Houbraken,
Om misverstanden te voorkomen:  voor de ene gm toepassing ben ik een
voorstander, voor een andere toepassing tegen en vaak weet ik het niet. Ook
ik word gedreven door nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te ontdekken en ben
gefascineerd door de mogelijkheden van de wetenschap. In een anti gm
strijder herken ik mij dan ook niet.
Mijn stelling dat gm een verdere explosieve groei van de wereldbevolking zal
bevorderen breng ik in omdat dit in de discussie naar mijn mening onterecht
niet aan de orde komt.
Het is een gegeven dat de vertechnologiesering van de landbouw een
belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de explosieve toenamen van de
wereldbevolking. (De laatste 40 jaar met 80%)
Nu de technische mogelijkheden van gm voor de landbouw nog geavanceerder
worden is het logische gevolg dat een nieuwe impuls aan de bevolkingsgroei
wordt gegeven.
Ik heb niet gepleit voor het sluiten van ziekenhuizen. Je voorbeelden van
aids en malaria gaan dan ook niet op. Mijn stelling gaat niet over de
kwaliteit en medische verzorging van de levende mens. Mijn stelling is dat
gm zal leiden tot  nieuwe volksaanwas die zonder deze techniek er niet kan
komen.

Als nieuw punt in onze discussie zeg je:  'ik kan me manieren van gm met
voedsel voorstellen die juist een overbevolking tegenwerken'. Daar heb je
gelijk in. Duidelijk is  dat als je gewassen manipuleert ten "goede" van de
mens je deze ook  kan manipuleren ten kwade van de mens. In dit laatste
geval is nieuw oorlogstuig een feit.
Ook dit belangrijke punt wordt in het debat verzwegen.

Het is waar dat de mensen langer leven. Maar hier blijft maar 10% van
gezond.

De *gevolgen* van de overbevolking zijn  complex. Maar als je aan de
gevolgen iets wilt doen kijk dan eerst naar de oorzaken. In dit kader is het
mij niet duidelijk wat je bedoeld met het achter - of uitblijven van een
mentaliteitsverandering?
Vriendelijke groet

Robert Verlinden.