Euro voor/ Euro tegen

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Thu Nov 30 14:52:18 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
Glenn Mellonius
Verzonden: donderdag 30 november 2000 14:10
Aan: Maillist D66
Onderwerp: Re: Euro voor/ Euro tegen

"Knip"

Een ander nadeel vind ik dat de eurocent cent heet.
Als ik straks in Frankrijk "2 cent" zeg (deux cents) denken ze dat ik
"200" zeg (deux cents).
Dit geeft enorme spraakverwarringen. Het is te hopen dat in de praktijk
gewoon centimes gebezigd worden, en dat dat in de toekomst ook op de
munten staat te lezen.
"Knip"

Glenn,

Dit omzeil je met de enig juiste uitdrukking: Deux centimes
Deux cent = 200 Deux cents is een uitdrukking die bij mijn weten niet in het
Frans voorkomt.

"knip"
N.B.
Marc-Alexander Fluks schreef:
>Het belangrijkste 'tegenpunt' is dat de Euro te maken heeft met een
>groot aantal overheden (de EU lidstaten die de munt willen invoeren)
>terwijl alle andere valuta ter wereld (?) te maken hebben met 1
>overheid. Volkomen onbestuurbaar dus, dat ding.

In West-Afrika is er (of althans was er) de Union Monétaire
Ouest-Africaine.
Diverse landen betalen daar met eenzelfde soort munt (CFA Franc).
Ik dacht dat iets dergelijks ook geldt in het Franse Polynesische gebied.
(CFP Franc??)
Kan iemand mij uitleggen waarom het daar wel goed gaat en in Euroland
niet?

"Knip"

De CFP (In Polynesie en in Nieuw Caledonie) heeft een gefixeerde koers t/o
de FRF (ik meen 1:50 of iets dergelijks, het is ook al 8 jaar geleden dat ik
in Papeete geweest ben).
Dat gaat goed omdat zowel Polynesie als Nieuw Caledonie bestuurd worden als
een departement of territoire "Outre Mer" (Overzees gebiedsdeel) dus direct
vanuit Parijs en daar ook geheel economisch afhankelijk van zijn zonder
invloed van het veel dichterbij gelegen Amerika, Australië, Nieuw Zeeland of
Japan.

Ernst Debets/ Zaanstad