Euro voor/ Euro tegen

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Thu Nov 30 14:09:50 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ernst Debets schreef: (ivm voors/tegens euro)
>
> Wie nog meer weet te bedenken mag het zeggen, ik denk dat er best nog
> wel meer argumenten vanuit beide kampen komen!

Een nadeel vind ik dat er zoveel verschillende (96 verschillende) munten
komen, omdat elk land haar eigen nationale zijde heeft.
De info die we in Nederland ontvangen is in zoverre goed dat elke inwoner
van Nederland nu wel weet hoe de Nederlandse euromunten eruit gaan zien.
Maar heeft men eigenlijk wel in de gaten dat onze bescheiden aanvoer van
Nederlandse euromunten onmiddelijk "verdampt" in het grote Euroland (van
West-Ierland tot Kreta en van Noord-Finland tot Zuid-Sicilië).
Wij zien die munten waarschijnlijk alleen maar als we geld opnemen bij de
bank.
"Op straat" worden we waarschijnlijk overspoeld met Franse en Duitse
euromunten. En hoe die eruit zien? Ik weet het niet, en volgens mij maar
bitter weinig Nederlanders.
Toch moeten wij dat wettige betaalmiddel als betaling accepteren als een
blinde, zonder te kunnen nagaan of we geen valse munten in de hand gedrukt
krijgen.
We hebben nog 397 dagen om die info te geven.
En aangezien landen graag gelegenheidsmunten slaan, worden we straks
overspoeld met onbekende munten die toch wettig betaalmiddel zijn.

Een ander nadeel vind ik dat de eurocent cent heet.
Als ik straks in Frankrijk "2 cent" zeg (deux cents) denken ze dat ik
"200" zeg (deux cents).
Dit geeft enorme spraakverwarringen. Het is te hopen dat in de praktijk
gewoon centimes gebezigd worden, en dat dat in de toekomst ook op de
munten staat te lezen.

Een voordeel vind ik dat met de euro onmiddellijk prijsverschillen in de
diverse regio's opvallen.
Onlangs nog zag ik een artikel of reclame (vergeten waar en waarover) waar
onmiddellijk duidelijk was dat een bepaald iets in België duurder was dan
in Nederland (omdat voor beide landen de prijs in euro's was aangegeven).
Was de prijs voor België in Francs en die voor Nederland in Guldens
weergegeven, dan valt zoiets niet meteen op, want je gaat niet zitten
rekenen.

N.B.
Marc-Alexander Fluks schreef:
>Het belangrijkste 'tegenpunt' is dat de Euro te maken heeft met een
>groot aantal overheden (de EU lidstaten die de munt willen invoeren)
>terwijl alle andere valuta ter wereld (?) te maken hebben met 1
>overheid. Volkomen onbestuurbaar dus, dat ding.

In West-Afrika is er (of althans was er) de Union Monétaire
Ouest-Africaine.
Diverse landen betalen daar met eenzelfde soort munt (CFA Franc).
Ik dacht dat iets dergelijks ook geldt in het Franse Polynesische gebied.
(CFP Franc??)
Kan iemand mij uitleggen waarom het daar wel goed gaat en in Euroland
niet?

Glenn Mellonius

Haarlem en Utrecht.