Euro: tegenstellingen

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Wed Nov 29 13:26:22 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" schreef:

>  Is dat wel zo ?
>
>  Een paar dagen geleden las ik dat de Euro aanzienlijk zwakker is dan de
>  munt van menig Oosteuropees land en zelfs zwakker dan die van Marocco.

Marc-Alexander bedoelt hier het artikel in Vrij Nederland nr.47 "Het
pijnlijke démasqué van de euro", waarover hij eerder schreef.
Hij maakte zich duidelijk blij dat het zo slecht ging met de euro.
Het is maar net hoe je een artikel leest.
Ik lees daar zinnen als:
1) (de centrale bankiers) hun euro is niet ziek, zwak of misselijk. De
euro is ondergewaardeerd.
2) munten worden gekocht en verkocht op grond van het marktsentiment, de
psychologische drijfveren van de daytrading, en niet op grond van de reele
waarde van de munt.
3) de euro op zichzelf heeft geen enkele deuk opgelopen. Het is volkomen
normaal dat een wisselkoers schommelt.
4) in 1985 was de dollar zelfs een gulden duurder dan nu, en toen
bestonden er geen euro's. Ook een schijnbaar onaantastbare munt als de
Zwitserse Franc, die niet in het eurostelsel is opgenomen, kan averij
oplopen. De vorige week zakte de Franc naar de laagste koers (ten opzichte
van de dollar) in veertien jaar.
5) we hebben niet voorzien zegt Brouwer (Ned. Bank) dat er zo'n paniek zou
ontstaan over de koersverhouding euro:dollar. Want de koersverhouding is
niet zo belangrijk.

Het is maar net wat je onder démasqué wil verstaan.
Als een gesluierde vrouw haar gelaat toont zou je wel eens iets heel moois
kunnen zien.

Glenn Mellonius.

Haarlem en Utrecht.