Leefbaar Utrecht nu al op z'n retour

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Nov 28 12:06:41 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste spreeuwen,

Na afloop van een ochtendvergadering heb ik het er nog eens met enkele
politiek minder geintesseerden over gehad: de curieuze move van Leefbaar
Utrecht om steeds meer 'oude partijen' rond zich te verzamelen voor het
toekomstig stadsbestuur Utrecht. Nu is namelijk onverwachts ook de VVD
getrokken in het overleg over een nieuw B&W.

Wat steekt daar achter? Strategisch dan.

Volgens mij de grote angst bij LU om concreet te gaan besturen, mede tegen
de achtergrond van haar debakel in Hilversum. Men wil zich indekken tegen
toekomstige kritiek door zoveel mogelijk 'oude partijen' medeplichtig te maken.

Het toont dat LU weinig zelfverzekerd is, ondanks al het geschreeuw van mijn
naamgenoot, de zingende kindersocioloog Henk W. In de NRC las ik gister dat
de Jonge Democraten ook al niet zo onder de indruk waren van de toespraak
van Jan Nagel op het JD-congres: inhoudelijk hol.

In het populisme-verwijt lag totnutoe het accent op de Leefbaar-*stijl*. Ik
denk dat kritiek op hun *inhoud* en vooral hun toekomstige verwaarlozing
(compromissen) van nu zo fel beleden democratische *methoden* (zie mijn
verdediging kan worden gedrongen. Hun zelfbeeld zit verkeerd, en daar helpt
geen dik programmaboek tegen.

Uw Henk V. te U.