EU condooms (was: scheiding Kerk & Staat)

Fri Nov 24 21:40:04 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:22 24-11-2000, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Wie roomskatkoliek wil zijn, krijgt een leefwijze voorgeschreven; een
> van de voorschriften, die men daarbij krijgt opgelegd, is dat men geen
> condooms (of andere voorbehoedsmiddelen) mag gebruiken. Alleen perio-
> dieke onthouding is toegestaan. In het roomskatholieke geloof leidt
> zoiets NOOIT tot AIDS omdat buiten- en voorechtelijke, alsmede homo-
> seks geen deel uitmaken van de roomskatholieke leefwijze.

Dus indien ik roomskatholiek word, of als roomskatholiek
een huwelijk aan ga met iemand die roomskatholiek wordt,
en ik vervolgens onbeschermde geslachtsgemeenschap heb met
mijn partner, kan dit in het roomskatholieke geloof niet
tot AIDS leiden, ook niet indien ik, respectievelijk mijn
tot het roomskatholieke geloof toegetreden partner, reeds
voor de bekering besmet was met HIV?

En wat indien mijn partner of ik voor danwel tijdens het
huwelijk met HIV besmet raakt als gevolg van transfusies
met besmet bloed of door medisch -, danwel paramedisch -
of niet-medisch gebruik van injectienaalden met restanten
HIV-besmet bloed?
Leidt ook zoiets in het roomskatholieke geloof nooit tot
AIDS?

> Kortom: het is allemaal zo raar, deze diskussie.

Mjah.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl