telewerken reduceert mobiliteit *niet*

Wed Nov 22 15:14:07 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:11 21-11-2000, Ernst Debets wrote:

>Telewerken is niet de enige oplossing, ik denk dat het uit een combinatie van
>oplossingen moet komen met als centrale gedachte: terugdringen van de
>mobiliteitsvraag. Je kunt o.a. denken aan : Telewerken, verkorting afstand
>wonen-werken door bedrijfslocaties dichter bij woongebieden te brengen (of
>omgekeerd), of aan wat ik laatst hoorde: een lokatie voorzien van alle
>vergaderen >zodat iedereen korter in de file staat.

Dit zal nauwelijks baten, ben ik bang.
Ik wijs in dit verband ondermeer op de wet van de constante
reistijd. Brengen we bedrijfslocaties dichter bij woongebieden,
dan gaan mensen verderweg wonen, voorspelt die wet.
Een vergaderlocatie midden in het land zal de files in dat
gebied wellicht doen toenemen. Telewerken is sowieso geen
oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk; mobiliteit neemt
door telewerken nauwelijks af. Het zogenaamde sociaal-
recreatieve verkeer schijnt nu al 60% van de totale mobi-
liteit in te nemen en zal bij ongewijzigd beleid nog toe-
nemen.

>Dit zijn nog maar een paar oplossingen. Een creatief denker zal er vast nog wel
>meer kunnen verzinnen.

De mobiliteit kan wellicht worden teruggebracht door (variabele)
autokosten sterk te verhogen, vierbaanswegen te versmallen tot
tweebaanswegen, parkeergarages te sluiten, de OV-jaarkaart voor
studenten af te schaffen, treinretours veel duurder te maken.

Dat zijn allemaal zeer impopulaire maatregelen, want mobiliteit
wordt sinds Den Uyl - iedere arbeider zijn eigen auto - ervaren
als een recht. Er zijn maar heel weinig mensen die principieel
hun verplaatsingsbehoefte sterk beperken.
De files zullen dus wel blijven; ik zie niet in wat een spits-
heffing of tolpoortje hier zou veranderen.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl