Scheiding Kerk & Staat

caderius caderius at EURONET.NL
Wed Nov 22 13:13:25 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:02 22/11/00 +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Ik vind zo'n vaticaan-actie diep-en-diep tragisch. Het onderstreept
>  tevens het fiasco van het Europese parlement. Kan men zich nergens
>  anders druk over maken ? De Europese burger keert dat rare parlement
>  massaal de rug toe (niet ten onrechte, lijkt me) en dan neemt men
>  kennis van iets als dit. Dat maakt de zaak en de partij er bepaald
>  niet populairder op.

Vergis je niet. Er zijn zeer veel Europese burgers die een verdere
scheiding van kerk en staat
en vooral een terugdringen van de rol van de RK-kerk voorstaan en dat niet
alleen in de noordelijke lidstaten.
Marc mage het een non-issue vinden, mogen anderen het daar alsjeblieft niet
mee eens zijn?
Wat hebben wij overigens aan deze opinie van Marc?
Is dit becommentarieren achteraf een bijdrage tot iets?
Zouden bijvoorbeeld suggesties voor acties die de band tussen
parlement en Europese burger versterken niet zinvoller zijn?
Realiseert men zich wel, dat in Europa de uitdrukking "Europese Burger"
van 1990 tot ongeveer 1998 volstrekt taboe was bij overheden?

>  Van de D66-ers in het Europese parlement wil ik horen hoe Europa een
>  democratische structuur zou kunnen krijgen.

Ik heb geen zin om uitspraken en teksten als bewijs te zoeken, maar ik weet
100% zeker
dat dat ook gebeurd is en blijft gebeuren

Best regards

René