Scheiding Kerk & Staat

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Nov 21 15:44:07 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Opmerkelijk. Als je dat vindt, dan zou je juist een voorstander
> van erkenning kunnen (moeten?) zijn, lijk me.

Nou nee. Wie erkend wordt, diens opinie telt mee. Wie publiekelijk van
zijn erkenning (als staat, in dit geval) ontdaan wordt, diens opinie
krijgt ineens een stuk minder gewicht.

>  Ik vrees dat dat laatste maar al te waar is. Negatieve
> publiciteit, dat wel.

Kun je daar een voorbeeld van geven? Ik heb alleen nog maar positieve
publiciteit gezien... (waarbij overigens aangetekend dat negatief
commentaar van Hans Hillen voor D66 natuurlijk positieve publiciteit
is)

>  Het heeft zo'n hoog 'Zullen we eens iets wat roepen,
> misschien dat iemand ons hoort.'-gehalte. Dat is dus
> dodelijk. Het is heel terecht als de media de partij
> daarop weer eens afbrandt.

Kun je daar een voorbeeld van geven, dat de media de partij hierop
weer eens afbranden?

> Het kan ook anders. In dezelfde week dat D66 weer eens
> wat roept, zegt het CDA dat het Vaticaan maar wat aanleutert
> daar waar het gaat om het verbieden van condooms. Meteen
> draait Simonis bij.

Nou, dat is nuttig. Simonis draait de Nederlandse katholieken dan een
rad voor ogen wat betreft de positie die de kerk inneemt waar dat er
werkelijk toe doet: in Afrika en in internationale conferenties, want
die opinie is natuurlijk niet veranderd.

> De boodschap luidt: 'Roomskatholieken, U moet maar geen
> D66 stemmen.'

Nee, de boodschap is: Conservatieve roomskatholieken, u moet maar geen
D66 stemmen. Progressieve katholieken hebben voor zover ik weet geen
enkel bezwaar tegen gelijkberechtiging van hun godsdienst. Op het
D66-congres bijvoorbeeld waren er slechts twee tegenstemmers bij deze
motie. Het lijkt me sterk dat er onder al die voorstemmers helemaal
geen katholieken waren.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*