Rekeningrijden/kilometer-rijden: Eigen beurs eerst !

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sun Nov 19 20:04:12 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at astro.uva.nl>
Aan: <d66 at nic.surfnet.nl>
CC: Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>
Verzonden: donderdag 16 november 2000 11:17
Onderwerp: Rekeningrijden/kilometer-rijden: Eigen beurs eerst !

| Ik grijp de opmerkingen van Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl> aan
|  voor wat opmerkingen, zonder het met hem oneens te zijn. Ernst zegt:
|
|  Wat mij persoonlijk nogal tegen de borst stuit, is dat met al die rare
|  voorstellen die er gedaan worden (laten we eerlijk wezen: het is ALLEMAAL
|  onzin), de laagste inkomens de hoogste offers moeten brengen. 'Jaag de
|  minima de auto uit en het probleem is opgelost,' luidt het devies van de
|  neo-liberalen.
|
|  Eigen beurs eerst !
|
|  Beleid dient ook SOCIAAL te zijn (sterker nog: ASOCIAAL beleid is gedoemd
> [...]

Marc,

Er zit een heleboel waarheid in jouw argumenten, echter wat ik nog steeds te
weinig in Den Haag zie is dat men eens goed gaat kijken naar de OORZAAK van de
problematiek. De oplossing die door een hele serie  ministers van Verkeer
bedacht worden zijn te vervatten onder: bestrijden van de symptomen:
Oorzaken van de fileproblematiek: er is vraag naar ver vervoer. Waarom is die
vraag er? We willen (moeten) allemaal zo nodig in de "buitengewesten" wonen,
terwijl ons werk in de grote steden (stadscentra) is. Heeft het ministerie van
verkeer bijvoorbeeld ooit wel eens onderzocht wat de gemiddelde woon-werkafstand
in Nederland is? En zo ja, wat hebben ze met de resultaten gedaan (ter meerdere
eer en glorie van de autolobby)?
Maar nee hoor, het schijnt makkelijker te zijn om aan symptoombestrijding te
doen (rekeningrijden, tolpoorten, accijnsverhogoing, noem de hele litanie maar
op die de laatste jaren aan ons voorbijgetrokken is) dan de oorzaken aan te
pakken.
Misschien dat er ooit eens een minister komt die bovenstaande daadwerkelijk gaat
uitproberen.

Ernst Debets
Zaanstad (waar je iedere dag de bekende A-8 file kunt indraaien).