Eigen beurs eerst: aflaat op de uitlaat

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Thu Nov 16 12:25:57 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,

 Mark Koek <mark at koek.net> reageerde met:
>Laat ik daar als (neo-?) liberaal op antwoorden dat men moet betalen
>voor de kosten die men maakt. Het is belangrijk dat autorijders betalen
>voor de kosten die ze de samenleving berokkenen. (...)
>Als die kosten voor minima te hoog zijn: soit. Een auto is nog altijd
>geen eerste levensbehoefte die we voor minima zouden moeten subsidieren.
>(OV is een ander verhaal).

 De auto wordt kunstmatig duur GEMAAKT. De redenering gaat dus niet op.

 Ik vind een dergelijke redenering dus heel erg. 1) men maakt iets duur
 om de schatkist te spekken, dan defineert men 2) 'de kosten' (vervuiling,
 broeikas ?) die men 'de samenleving berokkend' en dan legt men er 3) nog
 wat op. Uiteraard is er een ontsnappings-scenario: wie genoeg poen op
 tafel legt, mag iedereen van alles en nog wat berokkenen. Die gaat
 vrijuit. Geld stinkt niet.

 Dat is dus asociaal.

>Als zowel ik als mijn vriendin een auto hebben, en we gaan samenwonen,
>wil je een van ons dan dwingen om die auto weg te doen?

 Ja. Als jullie samen een auto hebben dan ben je altijd nog beter af
 dan degenen die geen auto MOGEN hebben omdat ze zich geen 'aflaat op
 de uitlaat' kunnen permiteren. Moeten anderen zich een auto ontzeggen
 omdat beter gefornuneerden er meer dan 1 auto op wensen na te houden
 in een tijd dat het aantal auto's (het aantal afgelegde kilometers)
 dient te worden teruggebracht ?

 Opnieuw: dat is dus asociaal.

>Of je toevallig in hetzelfde huis woont heeft daar helemaal niks mee te
>maken.

 Ja hoor. Want men woont dus samen in dat huis. Deel die auto maar -net
 zoals men andere zaken deelt.

 Wie de wereld wil veranderen, beginne dus bij zichzelf.