Tineke Tolpoort, D66 en het rekeningrijden

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed Nov 15 20:56:13 CET 2000

Lijsters en snelwegvinken,

Bij het zien van het journaal hedenavond viel ik toch even van verbazing om:
D66 gaat (op z'n welbekende stuntelige wijze) niet geheel accoord met het rekeningrijden.
Ik krijg hierbij toch wel erg last van plaatsvervangende schaamte: of je bent mordicus tegen of fel voorstander, maar niet een beetje tegen.
Goed, de invulling van het budget, duidelijk, er moet meer gedaan worden aan het OV en ja, kilometerheffing is misschien beter dan een duur tolpoortjessysteem. MAAR MAAK DAT DAN GOED DUIDELIJK!!!!!
Als onze kamerfractie op deze manier doorgaat, kunnen we onze club bij de volgende verkiezingen wel ten grave dragen.
Ik ben geen pessimist, en we zijn altijd wel voor verbetering vatbaar, maar op deze manier dreigt de D66 fractie het lachertje van Den Haag te worden.
Ik vraag mij af of dat wel de bedoeling kan zijn.

Dus (nogmaals) een paar goed bedoelde raadgevingen/ ideeen van iemand die op de slecht functionerende NS is aangewezen omdat de file zo ongeveer voor z'n voordeur begint en in Amsterdam-C de wet van de parkeerjungle heerst :
1.Er moet inderdaad nu eens krachtig tegen de files opgetreden worden. Rekeningrijden, tolheffing etc is in mijn ogen uitsluitend symptoombestrijding: vroeg of laat keren de files weer doodleuk terug.
2.Openbaar vervoer verbeteren: verbeter de NS, begin in Utrecht.... (nadenkertje)
3.Meer aandacht voor verkorting woon-werkafstand en telewerken op grotere schaal kan een probater geneesmiddel zijn tegen het filezieke verkeer dan tolpoortjes of kilometerheffing. Kortweg: neem de vraag naar vervoer weg en je hoeft geen symptomen meer te bestrijden.

Ondertussen lachen de arrogantio's van de PvdA onder leiding van Tineke Tolpoort en Rob van Gijzel ons breeduit in onze smoel uit met de gedachte: "zo, daar hebben we dat lastige D66 weer te grazen!"
Fractie, denk nu eens na: hebben jullie dit niet een beetje aan je eigen optreden te danken ?

Ernst Debets
Zaanstad