Motie: opheffen, aansluiten bij LN of radicalisering!

Wim van de Griendt w.e.vandegriendt at STUDENT.UTWENTE.NL
Tue Nov 14 00:20:50 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Denk niet dat we ons moeten doodstaren op het succes van LU en HW en de
mogelijkheid van een LN.
Denk dat we als D66 moeten gaan werken aan onze geloofwaardigheid. Want
volgens mij ligt daar het probleem van onze teruggang.
We hebben namelijk in de afgelopen jaren teveel blunders gemaakt. Denk dan
aan met name de volgende drie zaken:
- Het kabinet opblazen op het correctief referendum (is al dubieus), dan
zeggen dat het onlijmbaar is en vervolgens toch weer gaan lijmen.
- Els Borst als lijsttrekker ipv Tom de Graaf
- Het niet serieus nemen van de ministeriele verantwoordelijkheid en
daardoor te veel en te vaak de ministers het hand boven het hoofd houden.
En ook al zijn het eigen ministers, juist D66 die zo hamert op democratie,
moet hierin een duidelijke, heldere en misschien wel strenge lijn in
trekken. Dit wil niet zeggen dat als iemand een fout gemaakt heeft, hij/zij
niet meer kan terugkomen in een volgend kabinet, maar voor nu is het even
over.
Wil jullie mening wel eens horen over het gevalletje Korthals en de
informanten, waarin hij de kamer (onbewust) verkeerd geinformeerd heeft.
Hij had de kamer verteld dat er onder zijn bewind en verantwoordelijkheid
geen criminele informanten meer werden ingezet. 3 weken later moest hij de
kamer vertellen dat er onder zijn verantwoordelijkheid 3 informanten hebben
geopereerd, waarvan hij voor 2 zelf een handtekening heeft gezet. Voor mij
is dit duidelijk een geval van een minister die een fout heeft gemaakt en
op basis van de ministeriele verantwoordelijkheid de laan uitgestuurd moet
worden. De kamer verkeert informeren (zeker op belangrijke en gevoelige
punten) is een doodszonde.
Verder denk ik ook nog aan:
Sorgdrager (IRT en Bouterse in Brazilie)
van Mierlo (Bouterse in Brazilie)
Ik dacht dat er nog wat van dit soort zaken waren geweest in de afgelopen
jaren. Kan er nu echter even niet opkomen. De persoon die wat mij betreft
op dit vlak grote bewondering heeft geoogst is Robin Linschoten in de
CTSV-affaire, die zijn verantwoordelijkheid kende en opstapte. Waren er
maar meer zoals hij, dan zouden burgers denk ik meer vertrouwen krijgen in
de politiek en de democratie en zijn we eindelijk af van de
sorry-democratie van de laatste jaren.
Al dit soort dingen hebben mij er tot nu toe nog steeds van weerhouden om
lid te worden van D66. De ideeen zijn goed, maar de aanpak is soms
waardeloos en doet alles teniet, de ideeen ten spijt.

Met vriendelijke groet,

Wim van de Griendt