Teledemocratie (was: bevoegdheden en controle)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Nov 8 22:56:30 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> Maar het probleem met alle vormen van stemmen op afstand blijft dat je
> nooit weet of iemand geheel uit vrije wil de stem heeft uitgebracht. Er
> is geen equivalent van het stemhokje waar men *alleen* ingaat.

De vraag is: weten we dat nu dan wel? Onder welke druk staat de stemmer
binnen een -laten we zeggen-  streng Christelijke kring? Is het
stemhokje werkelijk de garantie dat de stem vrij wordt uitgebracht? Er
zijn ook thans vele manieren om het vrije stemmen van iemand negatief te
beïnvloeden. In die zin heeft Ralf nader gelijk. Ik lees dat in een
staat als Florida het schering en inslag is stemmen te kopen, of pressie
op kiezers uit te oefenen...

Maar nogmaals: ik zie het electronisch *stemmen* niet als het toppunt
van teledemocratie. Wat mij betreft houden we zelfs het stemhokje in
ere. Mijn idee is veel eerder dat de digitale revolutie op het gebied
van brede informatie verspreiding, openbaar toegankelijk debat en
directe meningspeiling een omwenteling in de democratie kan veroorzaken.
Informatie is niet langer meer het privilege van enkelen, maar is het
recht van allen aan het worden. Wereldwijd.  ICT zorgt ervoor dat we een
politiek issue van alle kanten kunnen bekijken, dat we alle stemmen
kunnen horen, alle voors en tegens kunnen afwegen. Alleen daarom al is
de digitale communicatie (w.o internet) zo'n zegen voor onze democratie.