Teledemocratie (was: bevoegdheden en controle)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Wed Nov 8 17:34:09 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at palm.a2000.nl> wees mij terecht:
>Teledemocratie is (...) de informatie voorziening. Het
>gefaseerde publieke debat. De politieke (...) afweging. De
>democratische beslisboom. Tenslotte het besluit zelf,

 Okee.

 Omdat het vaak over het laatste gaat, beperkte ik mij daartoe.

>Hoe technisch haalbaar dit alles is hangt af van onze techneuten-vrienden.

 Misschien is het handiger om eerst -los van de techniek- een procedure
 te bedenken. Als die een beetje aanvaardbaar in elkaar steekt, dan komt
 de techniek vanzelf wel.

>we kunnen inmiddels reeds vrijwel safe betalen met onze creditcards op
>internet.

 Maar ik kan ook save betalen met jouw credit card...  :-)

 Jos Horikx <josh at bart.nl> haastte zich op te merken,
>B(innenlandse)Z is begonnen met een "proef" (maar het zal wel
>gewoon om het begin van een project gaan) om het gebruiken
>van biomedische toepassingen ter bepaling van iemands identiteit:
>http://www.security.nl/content.php3?page=reactie&id=1593&973696684

 [Reagerende op de URL]: als van elke burger een vingerafdruk of een
 iris-registratie wordt gemaakt, kan 'Big Brother' zich dan wel
 inhouden ? Lopen we niet de kans dat als we willen pinnen, we ons
 smoelwerk voor een scanner moeten houden -waarna gecontroleerd wordt
 of onze iris wel in overeenstemming zij met de giropas ? Wordt de
 wereld er zo wel leuker op ?

 Een proef moet natuurlijk kunnen maar een dergelijke techniek om
 fraude te voorkomen gaat wellicht wel ver.

 Marc Fluks