Teledemocratie (was: evoegdheden en controle)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Wed Nov 8 15:14:59 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at palm.a2000.nl> schreef,
>Ik pleitte voor een
>verschuiving in direct-democratische richting, met de teledemocratie
>als een boeiende technische mogelijkheid. De medierende tussenlagen
>van vertegenwoordigers en middenveld-organisaties zouden aldus
>aanzienlijk minder bevoegdheden en macht overhouden. Waar de burgers
>het zelf kunnen, zichzelf besturen dus, daar hoeven ze geen
>representanten op pad te sturen. Een simpele en democratische logica.

 Formeel bezien kan ik me hier in vinden. Maar in inhoudelijk opzicht
 kleven er, vooralsnog, bezwaren aan een 'tele-democratie.'

 Stel dat ik vanachter mijn toestenbord meestem met iets of op iemand,
 hoe 'weet' 'men' dan dat 'ik' ook echt 'ikke' ben ? In het stemlokaal
 kan er om een legitimatie-bewijs gevraagd worden maar wie weet of
 mensen niet aan de haal gaan met de tele-democratische stem van een
 ander ?

 En hoe gaat het met stemmen bij volmacht ? Slimme jongens kunnen
 stempasjes/kaartjes/wachtwoorden ophalen (of hoe het stemmen dan ook
 in z'n werk mocht gaan) en daar van alles mee doen. En wat is -in
 technisch opzicht- het verschil tussen stemmen bij volmacht en een
 aantal mensen dat gebruik maakt van dezelfde computer ?

 Het idee is aardig, maar men moet tevens een truc bedenken om fraude
 tegen te gaan. En of dat zo eenvoudig is...

 Marc Fluks