Bevoegdheden en controle ( was: gedogen van Softdrugs)

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Nov 7 20:10:56 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> Dan zou de Raad van State, om maar een adviesorgaan te noemen, óók geen
> invloed meer mogen hebben op het landsbeleid.

Wel invloed, maar geen besluitvorming.

> En wat vind je van de
> rechter? Moet een rechter alle wetgeving die door de
> volksveretenwoordiging  (plus regering) is ontwikkeld klakkeloos toepassen?

Ja, behalve als die in strijd is met de grondwet, andere wetgeving of internationale verdragen. Dat
eerste kan nog niet, maar hebben we wel aangenomen op het vorige congres.

> Heeft het parlement het altijd bij het rechte eind?  Nog een probleem: als
> het parlement regels aanneemt die in strijd zijn met verdragen of de
> EU-wetgeving, wat dan? Toch uitvoeren?

Nee, niet uitvoeren, wijzigen. Is zelfs een verplichting. Maar waarom zou het parlement regels
aannemen die tegen de EU-wetgeving ingaat? Alleen als ze slecht ingelicht zijn door de ambtenaren en
dus door de minister, lijkt mij. Dat gegeven pleit juist extra voor mijn voorstel, omdat het
ministerie er dan nog meer belang bij heeft het parlement juist en tijdig in te lichten. Dat is ook
goed voor de openbaarheid en (dus) voor de maatschappelijke discussie. In het parlement ligt het op
straat, in het kabinet blijft het in achterkamertjes.

> Dan moeten TK-leden het kabinet meer op de hielen zitten. En dan kunnen ze
> alsnog verliezen, als ze maatschappelijk, economisch of juridisch fout zitten.

Sure, maar wie bepaalt dat dan dat er een fout is gemaakt. Het juridische lijkt me duidelijk, dat doet
de rechtelijke macht en wellicht de Eerste Kamer zolang die nog bestaat. 'Maatschappelijk fout' kun je
alleen meten in referenda. En economisch fout is helemaal niet te bepalen. Met andere woorden; er is
wat dat betreft geen enkele garantie dat het kabinet het beter zou doen dan de
volksvertegenwoordiging. En nogmaals, dan kies ik ervoor dat de gekozen volksvertegenwoordiging dan de
eindverantwoordelijkheid op zich neemt. Zij vertegenwoordigen ons immers, niet Benk Korthals. Het is
immers niet 'fout' of 'goed' om ruzie te maken met Frankrijk als dat nodig is om een door de
Nederlanders gewenst softdrugsbeleid te bereiken. Dat is een puur democratische afweging, die dan dus
ook met meerderheid van stemmen in een referendum door het volk of in de volksvertegenwoordiging moet
worden gemaakt. Dat Korthals de motie vervolgens niet uitvoert clasificeer ik als ondemocratisch. En
ja, ik weet dat het staatsrechtelijk juist is. Dat doet echter niet ter zake.

> Hij blijft "uitvoerende macht", ondanks zijn verkiezing.

Ik verwacht dat de zogenaamde uitvoerende macht dan (nog) meer wetgevende bevoegdheden naar zich toe
gaat trekken. Die gekozen MP zal immers met een politiek programma (moeten) komen in de verkiezingen.
En daarmee legitimeer je dan die wetgevende bevoegdheden. Maar ik val in herhaling.

> Als je het over een *democratisch* gelijk hebt: sure thing. Wanneer een
> "democratisch" gelijk echter botst met een "juridisch" gelijk, wat dan? In
> ons systeem heeft de rechter dan het laatste woord.

En dat is maar goed ook. Staat ook buiten de discussie wat mij betreft.

Groeten,
Mark

--
Mark Giebels