Lijfstraffen, doel en middelen

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Fri Nov 3 17:34:05 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" wrote:

>  Als iemand zo nu en dan op de vuist gaat (en daarvoor veroordeeld
>  wordt) dan zou het tamelijk gestoord zijn zo iemand daarvoor TBR te
>  geven. Daar is TBR niet voor.

Je kunt je afvragen wie er nu werkelijk gestoord is. Mijns inziens de dader
die in herhaling vervalt bij het plegen van ernstige geweldsmisdrijven tegen
passanten. Je kunt erover discussieren of dat erg genoeg is voor TBS. Ik zou
niet weten waarom dit per definitie uit te sluiten. Duidelijk is in ieder
geval dat de desbetreffende persoon niet helemaal spoort.

Het ministerie:
'TBS is bedoeld voor volwassen personen die een zwaar misdrijf hebben
gepleegd en tijdens het plegen van dat misdrijf geheel of gedeeltelijk
ontoerekeningsvatbaar waren. Zij lijden aan een ernstige psychiatrische
en/of persoonlijkheidsstoornis.Die stoornis heeft bijgedragen aan het plegen
van het delict. Als de stoornis niet zou worden behandeld, is de kans groot
dat zij opnieuw een soortgelijk misdrijf plegen. '

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels