Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

H.C. van der Veen henk.van.der.veen at TIP.NL
Fri Nov 3 17:14:02 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik krijg dezelfde kriebels als Mark Fluks. Hoe is het mogelijk, ik open een discussie waarin in ik steeds blijf ingaan op de noodzaak van een gedegen aanpak van oorzaken van ontspoord gedrag en in reactie gaan Jan en alleman er een nuanceloze kroegdiscussie van maken over lijfstraffen. Wat is dat toch voor sado-masochisme? Ik vind het behoorlijk grievend, kwetsend zelfs! Ophouden alsjblieft!

Ik zou me bijna willen distancieren van de discusssie, ware het niet dat het precies aangeeft waarom dit debat gevoerd dient te worden. Dat ook binnen de D66 lijst nog heel wat stuurloze zielen dolen.

Als slachtoffer van een geweldsdelict heb je behoefte om juist de negatieve spiraal te doorbreken, waarbij ik me sterk afzet tegen de behoefte aan wraak, een primitieve uiting van onmacht. In de Metro was ook een columnist al voorstander van dergelijke gruwelijke straffen tegen bumperklevers. Wat doen we elkaar aan met al die afschuwelijke onzinteksten?

Politiek debat wordt interessant wanneer het over effectief strategisch beleid op de lange termijn gaat. Het gaat om visie, om waarin de huidige winst/groei in geïnvesteerd wordt, het omzetten in echte groei.

De oorzaken moeten aangepakt worden, en deze zijn simpel op te sommen.
Om maar wat te noemen:
- affectieloze, liefdeloze opvoeding
- slecht onderwijs
- slechte sociale samenhang in buurt of wijk
- psychische onderdrukking
- autoritair of
- fysiek geweld
- verbaal geweld
- misbruik
- een maatschappij die egoisme en materialisme als onderscheidende  kwaliteiten doceert, kortom competitiegedrag prijst en conditioneert, waarbij altijd mensen uit de boot vallen / gefrustreerd achterblijven
- geen positieve stimuli in de leefomgeving
- geen besef van eigenwaarde of in de waarde van een leven
- geen contact met de aarde of de natuur, of de eigen aard of eigen natuur
- geen respect voor de andere cultuur, gepaard aan geen besef van de eigen cultuur of identiteit
- geen gevoel van eigenwaarde, zodat je het ook voor de ander niet voelt
- ontkenning van (collectieve) verantwoordelijkheid

Waar we naar toe moeten is een samenleving die zich nadrukkelijk baseert op positieve culturele waarden, i.p.v. mensen tegen elkaar uit leren spelen. Een samenleving die uitgaat van de waarde en noodzaak tot ontplooiing van elk individu, en rekening houdt met ieders afzonderlijke tempo en ontwikkeling.

Ik kan me best voorstellen waar het anders heen gaat. Ik heb nl. een tijdje in het centrum van een grote stad in Noord Engeland gewoond, alwaar geweld een bijna dagelijkse ervaring was. Het was verbijsterend te zien hoe mensen daar omgingen met de teloorgang van hun stad.
Elke week 2 of 3 brandende autowrakken voor je deur? 'No Bother'
Drie studenten en een professor doodgereden op honderd meter afstand? 'No bother'
Helicopter boven je dak op zoek naar criminelen? 'No Bother'
Iemand aan gort geslagen tegen de muur van je slaapkamer? 'No Bother'
Tv gejat? 'No Bother'
Huis leeggerooft? 'No Bother, we're heading to London anyway...'

Om aan de overzijde van de Noordzee te blijven, het was behorlijk ontluisterend om te zien hoe een meute bloeddorstige volwassenen de veroordeelde jeugdige moordenaars van de kleuter James Bulger hadden willen lynchen. Afschuwelijk! Dit kunnen zelf nooit goede ouders zijn. Bekijk die beelden maar eens goed en zie je spiegel, lijfstraffers!

Vriendelijke Groet,

Henk van der Veen