Beul gevraagd (was: iets totaal anders)

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Fri Nov 3 02:59:26 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mwah, ik weet het zo net nog niet met dat idee van Glenn Mellonius. Het pure
fysieke straffen stuit ook mij wel enigszins tegen de borst, anderszijds hebben
we het hier ook over misdaden die puur fysiek zijn begaan. Een van de problemen
die eigenlijk door de mailtjes over dit onderwerp heen speelt is de anonimiteit
van de dader. Een schandpaal, om iemand publiekelijk een gezicht te geven, zou
misschien niet eens zo'n slechte oplossing zijn. Nu verdwijnt de dader in een
grote draaimolen die we 'recht' noemen en wordt daarmee geanonimiseerd, maar dat
laat -als we de commentaren mogen geloven- niet echt het gevoel van 'recht'
achter bij de slachtoffers.
Marc Alexander geeft aan dat een publieke terechtstelling 'vreselijk uit de hand
kan lopen'. Sec voor de gebeurtenis is dat koudwatervrees, dat deed het vroeger
niet en dat zal het nu ook niet doen. In een breder perspectief, het
publiekelijk straffen, of kortweg lynchen, kan ik misschien nog wel met je
meegaan.
Desalniettemin vind ik de gebruikte argumentatie, die voornamelijk normatief is,
nogal zwak. Een beschaafd land hoort niet....Met als punchline, wie daar anders
over denkt is niet beter dan de beul. Dat gaat me toch echt een paar stappen te
ver. Er spreekt een smerige westerse suprematie en arrogantie uit (wij zijn
beter, want we hebben geen lijfstraffen, de rest van de wereld is nog niet
beschaafd) waar ik part noch deel aan wil hebben.
Aan het slot van zijn mail roept Marc op om je in de veroordeelde te plaatsen.
Waarom zou ik? Ik loop niet midden in de nacht (of overdag), al dan niet
dronken, over straat terwijl ik medeburgers bedreig of daadwerkelijk in elkaar
timmer. Dit is dan ook een flauwekul argument.
Een straf is een consequentie van een daad, inderdaad bedoelt om iemand weer in
het gareel te krijgen. Helaas is de ontwikkeling dat straf een vorm van
belasting wordt die je betaalt om een bepaald gedrag te kunnen/mogen vertonen.
M.a.w. het strafrecht zoals we dat kennen begint voor bepaalde typen gedrag z'n
afschrikwekkende werking te verliezen. En dan is het niet onverstandig om eens
te bekijken wat voor andere opties je hebt.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at wanadoo.nl