Beul gevraagd (was: iets totaal anders)

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Thu Nov 2 23:47:20 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius <glenn.Mellonius at inter.nl.net> merkte op:

 Fluks ........:     Dus die tienduizenden, die nu in 'stille tochten'
meelopen, kunnen in
 plaats daarvan gezellig komen kijken naar een publieke geseling ? Een
 dergelijk 'oog-om-oog-tand-om-tand' ritueel kan toch vreselijk uit de
 hand lopen ? Het spoort mensen juist aan om anderen publiekelijk te
 straffen en te vernederen en het 'zinloos geweld' zal dus toenemen.

Mellonius ........:     Het is niet mijn bedoeling om er een happening van
te maken.
Zoiets moet gebeuren zonder vooraankondiging. Dus geen sprake van
"gezellig komen kijken naar een geseling". Er is trouwens helemaal niets
gezelligs aan.
Ik zie een klinisch gebeuren voor me. Eventuele aanwezigen zien het
gebeuren vanaf een gepaste (verre) afstand. Het moet kort duren, volgens
strikte voorschriften. (bijvoorbeeld hoe ver de afstand stok tot lichaam
veroordeelde is, onder welke hoek de stok het lichaam raakt, waar precies,
hoeveel slagen, welke materialen, enz. door medici te berekenen zodat de
veroordeelde geen blijvende schade aan zijn straf overhoudt)

 Fluks ........:     Een straf mag nimmer in het openbaar ten uitvoer
worden gebracht omdat
 de veroordeelde ook een mens zij en als zodanig gerespecteerd behoort
 te worden (daarom zijn 'alternatieve straffen' ook uit den boze).
 Daarenboven zijn lijfstraffen, net als de doodstraf en kastratie domweg
 uit de tijd. In een zich beschaafd noemend land behoort een veroordeelde
 nimmer lichamelijk geschonden te worden. Wie daar anders over denkt, is
 niet beter dan de beul.

Mellonius ........:     Omdat je hier doodstraf en castratie in één zin
noemt samen met lijfstraffen, lijkt het net of ik voor die twee eerste
ben.
Ik ben een FERVENT tegenstander van de doodstraf, van castratie,
vrouwenbesnijdenis, enzovoorts.

 Fluks ........:     Een oplossing van een probleem is niet hetzelfde als
het stoppen van een
 probleem. Nadat een probleem is opgelost, bestaat het nog steeds. Met
 andere woorden: het probleem is niet het 'zinloos geweld' maar datgene
 dat daarachter schuil gaat (nihilisme, individualisme, recht van de
 sterkste, rare lesuren op scholen en zo) en dat wordt tegenwoordig
 alleen maar bevorderd.

Mellonius ........:     Hier ben ik het met je eens dat het probleem is
"datgene wat erachter schuil gaat".
Naast wat je opnoemt, ook nog "geen opvoeding krijgen van de ouders" een
wijdverbreid verschijnsel tegenwoordig.
Kinderen mogen kennelijk alles. Geen ouder die ze terechtwijst. Geen
opvoedkundig pak slaag meer.
Tja, dan moet de staat het maar doen.

 Fluks ........:     Tja, wat zegt een mens daar nu op ?

Mellonius ........:     Ter verduidelijking: ik heb het over 1 tot hooguit
5 slagen.
Niet over honderden.
En het blijft een maatregel ter afschrikking

 Fluks ........:     Dat zijn zaken die geen relatie hebben tot de daad
waarvan men schuldig
 is bevonden (hopelijk is dat wel gebeurd - en dat vergt ook nogal wat
 tijd en brengt de nodige kosten met zich mee).

Mellonius ........:     De zin tussen haakjes hierboven begrijp ik niet.

 Fluks ........:     Het eerste mag nooit de rechtvaardiging zijn van een
straf. Een straf
 moet intrinsieke waarde hebben (het veroordeelde verandert, de veroor-
 deelde zit vast en kan een tijdje geen streken meer uithalen).

Mellonius ........:     Precies, de veroordeelde verandert, komt tot
inzicht.
Gevangenisstraf bereikt veelal dat men allerlei nieuwe trucjes en mensen
leert kennen, waarna men nog meer streken gaat uithalen.

 Fluks ........:     Een openbare (!) straf brengt iemand PER DEFINITIE in
een isolement.

Mellonius ........:     Hier heb je gelijk, maar ik bedoelde dat de dader
niet in een erger isolement moet komen dan strikt noodzakelijk.

 Fluks ........:     Beste Glenn, ik ben geen moraalridder -maar dit kan
echt niet. Probeer
 je eens te verplaatsen in de veroordeelde en je weet waarom.

Mellonius ........:     Ik ben ook geen moraalridder.
Ik wou dat daders zich eens verplaatsten in het slachtoffer, en dan
begrijpen waarom.

Glenn Mellonius

Haarlem en Utrecht