horeca

H.C. van der Veen henk.van.der.veen at TIP.NL
Thu Nov 2 20:27:01 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Tjerk,

Er blijken veel Henken te Lijsten, maar in dit geval was ik het die de discussie startte. Ik ben blij met de reactie, (zie onderaan deze mail) en moet in deze erkennen dat D66 dus een positieve rol heeft gespeeld om het tij in Utrecht te keren. Toch moet er meer gebeuren.

Naar onbevestigde informatie is de lijsttrekker van een Utrechtse partij uit op een horecalokatie nabij het stadhuis, en werkt aldus mee in de ver-entertaining van de stedelijke leefomgeving. Ook de winkel van Sinkel, als lokatie ooit bedoelt als cultureel centrum, werd door de gemeente verspeeld aan een horecauitbater. Gaat nu hetzelfde gebeuren met de Ganzenmarkt?

Kraakpand Ubica is in al zijn anarchisme een trefpunt van de alternatieve (europese) undergroundcultuur, maar het stadhuis is zeker 'te mooi' geworden - in sommige ogen, vanuit een bepaalde beleving - om deze 'smet' te verdragen. Terwijl naar mijn overtuiging het Stadhuis juist bij uitstek een voorbeeld is van levende cultuur. D.w.z. dat het juist bestand is tegen een veelvormige omgeving, omdat het dit als uitgangspunt heeft. Het zou zelfs op de schroothoop (est-)ethisch overleven, ja ons zelfs daarvan de schoonheid van doen inzien.

Om het op de Ganzenmarkt te houden: De voormalige Brandweerkazerne, ook zoiets. Bij uitstek een plaats waar allerhande tijdelijke festivals horen te huizen, (straat-)theater, kleinschalige buitenconcerten, plaats moet hebben. Eén Neude is toch wel genoeg? Moeten we nog meer dagjesmensen de zak leegkloppen? Is nog meer horeca een betere bijdrage aan de Utrechtse cultuur?

Utrecht wil de culturele hoofdstad worden van Europa, anno 2010 meen ik. "Was het wat aan?" hoor ik nu al mensen elkaar vragen... Mwah... Ging wel... Maar leuke kroegen dat ze daar hebben joh, gezopen dat we hebben!"

Verhogen van de accijns (Minister Borst) is in een breder pakket maatregelen zeker een optie. Mits dat geld ook weer geïnvesteerd wordt in zorg, onderwijs en cultuur, en niet in de uitbreiding van Schiphol, om maar wat te noemen, voor we die herrie er in Utrecht ook bijkrijgen.

Groet,

Henk van der Veen