Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Nov 1 16:48:41 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H.C. van der Veen" schreef:

> Cameratoezicht vormt een inbreuk op de privacy; het werkt, in elk geval
> bij mij, de paranoia in de hand, en is een zoveelste ontkenning van de
> noodzakelijke ontwikkeling van de eigen en groeps-verantwoordelijkheid.

Hoe doe je dat dan? Ik prefereer ook een samenleving waarbij iedereen
zijn verantwoordelijkheden kent, maar hoe bereik je dat? Ik vrees dat
een zekere mate van repressie van ongewenst gedrag hierbij onontkoombaar
is.

> Ik heb niet het woord 'kansarm' gebruikt, meen ik, en juist van sociale
> groepen gesproken omdat ik weiger enig ander onderscheid te maken. De
> cijfers hierover zijn evident. Redeneringen zijn ook nog wat anders dan
> ergens iets aan doen.

Nou nee, ik neem wat gangbaar taalgebruik over dat ook mij tegenstaat.
Ik wilde je geen woorden in de mond leggen.

> In de VS zitten de gevangenissen ook al vol, 0,7 % van de bevolking zit
> daar al achter de tralies. Willen we daar naartoe? Ik niet.

Ik ook niet, maar dat is in de VS voornamelijk het gevolg van de "War On
Drugs". Ik stel niet voor om onschuldige zaken als drugsbezit tot
gevangenisstraf te laten leiden.

Ook hoeven daders van relatief kleine overtredingen niet de gevangenis
in. Ik vind echter wel dat de persoon die jou en je vriendin een zwaar
voorwerp naar het hoofd smeet een stevige boete zou moeten krijgen,
en/of publiekelijk (TV?) aan de schandpaal worden genageld.

Wat het privacy-probleem met camera's betreft: de beelden van deze
camera's zouden moeten worden bewaard door een organisatie die zeker
stelt dat het bekijken van de beelden zonder de juiste toestemming niet
mogelijk is. Pas als er iets is gebeurd mag de kluis open.

Groeten,

Mark Koek