Beiroet aan de Dinkel (6)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue May 30 18:27:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Ramon Barends (D66)" <r_barendsd66 at hotmail.com>
To: <d66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Tuesday, May 30, 2000 7:58 PM
Subject: Beiroet aan de Dinkel (6)

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik heb vertrouwen in de democratie, in het Parlement en in iemands goede
> bedoelingen. Nederland is zo slecht nog niet ! Kijk maar naar Peru...

De democratie is de beste van alle per definitie slechte keuzen als het gaat
om een maatschappelijke ordening. Daarom moet die democratie met hand en
tand verdedigd worden tegen aanvallen van buitenaf (fascisme, totalitarisme
etc) en tegen verrotting van binnen uit. De verrotting van binnenuit is
reeds lange tijd voelbaar, zichtbaar en ruikbaar binnen onze parlementaire
democratie. De partijpolitieke elites en hun `netwerken' hebben ongezond
veel invloed en de gewone man/vrouw mag wat rituele stem-en
inspraak-handelingen verrichten en weinig meer dan dat. Het beleid wordt
door een kleine kring bestuurders, ondernemers en politici uitgezet en
uitgevoerd.

Juist het geloof in de democratie doet me kritisch staan tegenover politieke
partijkaders, ook die van onze eigen partij. Het is geen defaitisme, het is
geen cynisme, het is (m.i. gezond) wantrouwen. Een wantrouwen dat
gisteravond weer vurig werd bepleit door de Franse filosoof Bernard Henri
Lévi die in de Rode Hoed een lezing gaf over Sartre.

Un vrai democrate soupconne tous les hommes de pouvoir...