Beiroet aan de Dinkel (5)

H. van Meeteren (by way of "H. van Meeteren" <heinwvm@palm.a2000.nl>) heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue May 30 12:59:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 07:32 30-05-2000 Tuesday, Henk Vreekamp wrote:

>Een grap en een grol op z'n tijd mag van mij. In deze affaire niet. Uit het
>ambt ontzetten is - voorzover mijn wetskennis reikt - het privilege van een
>provinciecommissaris of een BiZa-minister.

Natuurlijk, natuurlijk, edoch...het was niet zozeer een grap en een grol.
Het was aan u een serieuze en indringende vraag: denkt u werkelijk dat er
bij een paar functionariseen een bewuste en verwijtbare vorm van
nalatigheid speelde? Denkt u werkelijk dat met het uit de functie ontheffen
van enkele dignitarissen het probleem is opgelost?

Nee dus. De werkelijke oorzaken liggen dieper en zijn structureel. Het is
het gesjoemel met vergunningen,  het oogjes toeknijpen, balletjes
toespelen, carrièrretje veilig stellen (waar ik al eerder op wees als
gevaar voor een open en werkende parlemenatire democratie) die de
partijpolitiek, in casu de PvdA-politiek (Enschede, Rotterdam, welke stad
nog meer?) kenmerkt. Het is een bestuurlijk systeem dat tot het bot verrot
is, dat gecorrumpeerd is. En dat systeem is overal in Nederland werkzaam.
Enschede is overal. Ook in Den Haag. Het systeem heet partijpolitiek
clientisme, en zelfs D66 gaat niet geheel vrijuit. Een enkele vervanging
van een paar zondenbokken werkt als bestendiging, in stede van bestrijding
van dat systeem.

vr gr. Hein van Meeteren.

Hein  van Meeteren
Amsterdam