Gekozen magistratuur

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Fri May 26 18:49:19 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Guido, Marc, lijsters,

Chido, niet Guido.

Over gekozen rechters filosofeerde Chido: Zullen we deze ook kiezen ?

Ik vind de gedachte sympathiek, maar ik zou het niet doen. Rechters moeten
onafhankelijk blijven. Stel: er is net een moord gepleegd, zinloos geweld,
en er zijn net daarna verkiezingen voor rechter; dan kan je er vergif op
innemen dat de rechter die de meest harde en rigoreuse uitspraken doet over
zinloos geweld, dat deze wint. Dat is inspelen op rechtsgevoel. Rechtsgevoel
moet alleen niet meespelen in jusitie. Het gaat om de uitvoering van de wet,
niet om de uitvoering van het rechtsgevoel van het volk.

Overigens, de rechtsspraak is m.i. op dit moment goed georganiseerd, met
hoger beroep en voldoende mogelijkheden. Toch is deze discussie goed. Het
opent ogen en laat je eens nadenken over dit onderwerp.

Ramon Barends
(1,5 jaar MBO-sociaal juridisch medewerker gestudeert)
r_barendsD66 at hotmail.com