Gekozen magistratuur

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed May 24 17:26:38 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:22 24-05-2000 Wednesday, Chido Houbraken wrote:

>Het lijkt me zo aardig om dit idee eens voor Nederland uit te werken.
>Als we een gekozen Wetgevende Macht hebben en we filosoferen over een gekozen
>Uitvoerende Macht / Minister-President / Burgemeester, waarom dan niet een
>gekozen Rechtelijke Macht?

Omdaat een rechter dienaar is van Vrouwe Justitia. En die Vrouwe heeft een
blinddoek om de ogen en houdt een weegschaal in haar handen. Hetgeen wil
zeggen dat die Vrouwe volledig onafhankelijk moet zijn en blijven. En wat
gebeurt er als we kiezen? Dan gaan we politieke afhankelijkheden binnen de
rechtsspraak halen en dan is die weegschaal niet meer in balans en is die
blinddoek een gekleurd waslapje geworden.

Nee, het is goed dat de rechter na een grondige opleiding en na een goede
selectieprocedure benoemd wordt. Dat garandeert een evenwichtige en
hoogwaardige rechtspleging, zonder Amerikaanse toestanden en zonder
partijpolitieke bindingen.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl