De val van de Euro

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Fri May 19 15:35:59 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hugo Schoute <h_schoute at hotmail.com> schreef:
>Allereerst bedankt voor Uw kritisch reactie en het trietse vervolg op mijn
>metafoor. Ik zou graag weten wie U bent, dr. Fluks... werkt u voor D66?
>Bent U lid?

 Ik ben m'n eigen deskundige instantie. Wel D66-lid (#2771).

>Het zal u misschien verbazen maar ik ben helemaal niet zo voor de Euro.
 (...)
>Ik sta kritisch tegenover de Euro. Maar twijfel eraan doe ik niet.
 (...)
>Ik denk dat je inplaats van twijfels uiten, beter opbouwende kritiek kunt
>geven.

 Opbouwende kritiek zou iets moeten zijn in de trant van 'Dames en Heren,
 we stellen die Euro nog even uit', of: 'We laten de koers van de Euro
 vrij t.o.v. de Europese munten' (achteraf bezien zou dat natuurlijk het
 beste geweest zijn; als er nimmer een vaste omwisselingskoers zou zijn
 ingevoerd dan zou een interne terugkoppeling de zaak enigszins hebben
 kunnen stabiliseren - nu moet die correctie van buitenaf komen).

>Ik denk dat de Euro zou kunnen werken. Maar dan moeten we erin geloven.

 Maar dan wil je datgene waarnemen waarin je gelooft. Zolang de feiten
 daar haaks op staan, is het maar de vraag of je interpretatie daarvan
 nog wel klopt. Tot nu toe zie ik dat mensen dan denken dat die andere
 feiten (opmerkelijk genoeg immer gelocaliseerd in de toekomst) worden
 veroorzaakt door mensen die de zaak niet alleen anders interpreteren
 maar bij wie ook sprake zij van een verwijtbare geloofsverzaking.

>Maar ik denk dat deze voorzorgsmaatregel een self-fulling prophecy wordt.

 Zoiets ja. Maar zo lust ik er nog wel een...

>Nou ja, een reddingsboot is goed maar dit moet je vertrouwen in de
>boot niet aantasten. Anders had je niet aan boord moeten gaan.

 Tja... die reddingsboot was een metafoor voor het achter de hand houden
 van de Gulden. Die staat los van het vertrouwen in de boot (de Euro). En
 ja, we MOESTEN aan boord... Het alternatief voor deze Ark van Noach is
 een Euroloze -en dus rampzalige- toekomst. Ik waag zulks te betwijfelen.

>Ik denk dat Marc Fluks niet aan boord moet klimmen als hij alleen al zeeziek
>wordt van het idee van varen. (...) de bemanning en passagiers moeten ook
>echt mee willen en vertrouwen op het schip. En als ze het niet vertrouwen
>moeten ze of niet mee gaan of helpen het schip beter te laten varen. Maar
>niet de hele vaart zeuren en angstig naar de reddingsboot kijken.

 Nogmaals: we MOETEN mee. De voorstanders van de Euro hebben dat in hun
 almachtige wijsheid besloten. Van reddingsboten willen ze echter niets
 weten. Als de zaak mis gaat dan is het dus ieder voor zich.

 Kortom: we zitten als ratten in de Val van de Euro...

 Marc Fluks