De val van de Euro

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Fri May 19 11:43:00 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hugo Schoute <h_schoute at hotmail.com> schreef,
>Ik ben niet voor het bewaren van het Nederlandse geld. Je stapt in de Euro
>of je stapt er niet in.

 Dat is geen argument. Als je NIET in de Euro stapt, dan is de bewaar-optie
 oneigenlijk. Ze is alleen ter zake als je haar (de Euro) wel invoert.
 De opmerking dat het WEL-invoeren alleen maar kan als je van het bewaren
 van de Gulden afziet, is dus volslagen onzin. Ze gaan per definitie
 samen. Je kan het daar niet mee eens zijn, maar dat is wat anders. Dat
 moet dan wel onderbouwd worden.

>Als Nederland (als enige land in Europa en als mede-oprichter van Europa)
>zijn geld zou bewaren voor als het 'mis' zou gaan met de Euro zal dit gezien
>(kunnen) worden als twijfel aan eigen ideeen. De geloofwaardigheid van
>Nederland wordt dan aangetast.

 Ik begrijp zo'n opmerking niet. De geloofwaardigheid van Nederland is van
 belang daar waar de geloofwaardigheid van de Euro in 't geding zij ?

 Twijfel aan de eigen ideeen kan overigens nooit kwaad. Wie geen twijfel
 kent, is reddeloos verloren.

>Bovendien zal de financiele wereld dit zeker als een teken van zwakte
>ervaren en zal ze reageren door Euro's te verkopen (denk aan Nina Brink).
>Vertrouwen in de Euro is van wezelijk belang voor de toekomst van Europa.

 Ik zie steeds dergelijke omkeringen. De voorstanders zijn niet in staat
 om hun ideeen te onderbouwen en vervolgens wijten zij een dergelijk
 onvermogen aan het plaatsen van vraagtekens door skeptici.
 'De zaken kunnen alleen maar misgaan zolang er mensen zeggen dat het mis
 kan gaan. Als niemand dus iets zou zeggen, dan gaat dus alles vanzelf
 goed...' Dit is struisvogel-politiek !

 In de praktijk doen zich dingen zich voor die niet gepland zijn. Die
 laten zich niet afwenden door er over te zwijgen. Maar je kan je daar
 wel op pogen voor te bereiden. En dat is precies wat ik betoog.

>Als Nederland haar geld bewaart verlaat zij een schip niet voordat het
>zinkt maar alleen omdat het nog niet zo goed vaart.

 [Okee, ik kies mijn antwoord in dezelfde metafoor]

 Als een schip nog niet zo goed vaart, dan moet je niet aan een oceaan-
 cruise beginnen. Met het maken van een vergelijking met de wel zeewaar-
 dige Amerikaanse schuiten, spijkert men z'n eigen patrijspoortjes nog
 niet dicht.

 Dan verbouw je de stuurhut, zorg je dat er een roer geplaatst wordt; pas
 daarna ga je het publiek tickets verkopen. Nu maakt de marketing overuren,
 en ook al is het schip 25% dieper komen te liggen, het ruim wordt nog
 steeds niet leeggemalen. Er zijn namelijk geen pompen aan boord; zou het
 publiek vernemen dat dat wel het geval zou zijn, dan zou het wel eens van
 de cruise af kunnen zien. En dus doen we maar niets en zien we wel wat
 er van komt.

 Ik zie dat anders. Kies je dan toch het ruime sop, dan zorg je ervoor
 dat er in elk geval voldoende reddingsboten aanwezig zijn...

 Marc Fluks