Euro-avontuur

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri May 19 03:06:56 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Chido vroeg en Daniël antwoordde:

>WERKGELEGENHEID, duurdere verre vakanties, misschien inflatie

Ik blijf het toch typisch vinden dat zelfs mensen met voldoende
intellectuele bagage het over de zwakke Euro hebben. Vroeger, voor het
Europroject,  zouden we het gehad hebben over de sterke dollar ! En dat dat
toch zo goed is voor de Nederlandse economie...
De Euro is blijkbaar al aardig ingeburgerd.Het uit arrogantie omgekeerd
"quoten" van de Euro (vroeger alleen voorbehouden aan het Britse
pond -Londen was immers de bakermat van de internationale valutahandel)
heeft blijkbaar al z'n vruchten afgeworpen !

>renteverschil met $, dynamische beurs in de VS, stimuleringsbeleid Japan

Vergeet vooral de merkwaardig sterke amerikaanse economie niet : "The
longest period of prolonged economic growth in American history " (aldus
Greenspan, de amerikaanse Duisenberg). Al bijna 10 jaar lang onafgebroken
groei relatief zonder noemenswaardige inflatie en een arbeidsmarkt die ook
onder de 5% "natuurlijke" werkloosheidsdrempel nog steeds zonder grote
spanningen werkt.
De FED is al een jaar bezig die groei af te remmen door krap geld politiek
(dus hoge rente) terwijl er nauwelijks inflatie is. Gevolg: kunstmatig hoge
reële rente met inverted yield curve (lang geld is goedkoper dan kort geld).
Het is dus momenteel bijzonder aantrekkelijk om wereldwijd kort geld op USD
deposito's te zetten ((zoals de provincie Zuid Holland had kunnen doen)).
Het omwisselen van al die lokale valuta stuwt de koers van de USD verder
omhoog.

>over enige tijd stijgt de Euro wel weer, als de rente omhoog gaat naar die
van de dollar:
>uw schommel hypotheeklasten ook.

Als ik op mijn vakgebied kijk valt me op dat vrijwel alle leidende produkten
Amerikaans zijn. Wat er op Europese bodem gemaakt wordt loopt veelal ver
achter. Lees er wordt dus geinvesteerd in amerikaanse produkten die in
dollars betaald moeten worden.
Die afstand lijkt eerder groter dan kleiner te worden. Veelbelovende nieuwe
bedrijven halen het hier niet, terwijl mindere -maar meer solide
gefinancierde- bedrijven de markt beheersen. Zinvolle concurrentie van niche
spelers wordt gesmoord in regelgeving die insiders overmatig beschermt en
dus innovators buiten de deur en de prijzen hoog houdt. R & D vindt te veel
plaats binnen het academisch netwerk en veel te weinig binnen het
bedrijfsleven.
Zonder economisch en technisch leidend te zijn kun je niet verwachten dat de
Euro uit zal groeien tot DE leidende wereldmunt.

Met vriendelijke groet,

Max Kok