De Val van de Euro (was: Euro-avontuur)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Wed May 17 10:28:59 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,

 Mark Koek <mark at koek.net> vond:
>Het is jouw taak als tegenstander om mensen uit te leggen waarom ze van
>deze overheerlijke worst zouden moeten afzien en in plaats daarvan
>uitsluitend kleffe Nationale Hamburgers moeten eten, die hun
>buitenlandse gasten al helemaal niet lusten.

 [Even voorbijgaande aan de metafoor, uiteraard]

 Neen, dat is de omgekeerde wereld. De aanhangers van een specifieke
 thesis, ontwikkeling en/of idee moeten in staat zijn dat te verdedigen.

 Je kunt een atheist niet vragen te bewijzen dat God niet bestaat, een
 gelovige (vooral iemand die zijn geloof aan een ander wil opleggen
 -wat in het onderhavige het het geval zij) wel.

 Mark Koek:
>Beantwoord deze concrete vraag: waarom moeten we van de euro af? Welk
>nadeel ondervinden mensen ervan dat niet door een minstens even groot
>voordeel wordt gecompenseerd?

 De vraag moet dus luiden: waarom zouden we haar in moeten voeren ?
 Welk voordeel ondervinden mensen ervan dat reeds... ? [omkering leert
 dat het tweede gedeelte van jouw thesis niet klopt]

>Welke mogelijkheden hadden we met de gulden (van voor het EMS) die we
>bij herinvoering zouden terugkrijgen? Ik kan er geen bedenken.

 Daar heb ik het niet over. Het gaat mij niet om de Gulden, het gaat
 mij op het openhouden van een weg terug als het helemaal mis gaat.

 Mark Koek,
>De reden dat de euro recentelijk sterk in waarde is gedaald is gelegen
>in het beklagenswaardige feit dat het Europees Parlement en de Commissie
>onvoldoende tanden hebben om een goed economisch beleid neer te zetten.
>Nu wordt dat overgelaten aan de lidstaten, waarvan sommige verlamd zijn
>van angst voor dringend noodzakelijke liberaliseringen.

 Nu zijn we het (vooralsnog) weer eens. De vraag is natuurlijk wel of
 het wel goed zou gaan als voornoemde belemmeringen er niet zouden zijn
 (uiteindelijk betaalt Noord Europa de rekening van Zuid Europa en
 wellicht in de toekomst ook de rekening van Oost Europa).

>Het moet nu eenmaal blijkbaar zo zijn dat economische integratie aan
>politieke voorafgaat. Dat is jammer, maar ik ben bereid om dat voor het
>grote goed te aanvaarden.

 Ja maar dat is dus het beeld. En dat beeld is volstrekt onjuist. Er
 komt voorlopig echt geen Europese eenheid-staat a la USA (die de
 eenheidsmunt 'de' Dollar overigens pas begin twintigste eeuw invoerde).

 Voor alsnog gaat het niet verder dan dat een allegaartje van landen
 met dan weer stijdige en dan weer samenvallende belangen dezelfde munt
 gaat hanteren.

 En de vraag luidt dan: waarom ?

 Marc Fluks