Beiroet aan de Dinkel (4)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed May 17 09:44:43 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Geheel tegen mijn gewoonte om niet meer dan 2-3 keer te reageren een paar
punten:

1. Gisteravond gaf door het onweer mijn provider lange tijd een foutmelding.
Ik was, afgezien van werk- en vergaderdrukte, dus gewoon incommunicado.

2. Iemand sprak van middeleeuws. Ben ik het in zoverre mee eens dat ik het
niet structureel nadenken over bestuurders een teken van bijgeloof en
slaafsheid noem. Die burgemeester, een wethouder moeten gewoon ontheven
worden van hun functie en berecht. Een taak voor de minister van BiZa. Dat
de heren zich nu opwerpen als coordinerend hulpverlener etc. is gewoon
propaganda en van eenzelfde bestuurlijke arrogantie als waarmee zij die
kruittoestand voorheen behandelden.

3. Dat ik niks zou geven om de slachtoffers zou wel eens een infame gedachte
kunnen zijn. Juist uit mijn zorg kom ik tot het voorstel de arrogante
(PvdA)bestuurders te wippen. Wat dit betreft is er net zoiets aan de hand
als met de Rotterdamse gemeenteraad die zich jaren slaafs liet
koeieneren/domineren door Peper.

4. De draad 'Beiroet aan de Dinkel' is de enige dichterlijkheid die ik me
totnutoe heb veroorloofd. Wees gerust, ik heb vooraf op de kaart gekeken en
zag dat die stroom de meest dichtbije was.

5. De apartheidspolitiek in de multicult is in concrete omstandigheden ook
fysiek gevaarlijk gebleken. Het niet betrekken van migranten noodt tot zich
afkeren van de omgeving via de schotel. Noodoproepen worden aldus gemist.
Een vorm van niet-betrokkenheid die je ook ziet bij whizkids, sportmaniakken
ongeacht de etni. Ik herinner de lijsters aan de affaire met de
koeienziekte. De Turkse (satelliet)tv maakte daar naar 's lands gebruik zo'n
sensatie van dat migranten hier massaal hun eigen slagers ginnen mijden. Die
sloegen vervolgens bijna failliet. Het is maar de vraag of dit
tv-consumptiegedrag zal veranderen, inclusief de andere waardering van
nieuws in Westeuropa. Overigens had de politie misschien alerter kunnen
reageren met een luidspreker.

Kortom, van democraten verwacht ik een heldere analyse en politiek doordacht
sociaal-liberalisme. Ook bij rampen. We moeten de aanleiding en de oorzaak
scheiden. De aanleiding vormen kruitboeren, eventueel corrupte controleurs
(legerofficieren), nalatige brandweercommandanten (die provinciale bevelen
tot een aanvalsplan e.d. negeren). Waar de buitenlandse tv-commentaren zich
van begin af aan, en nu langzaam ook de Nederlandse politieke
tv-programma's, zich zwaar over 'verbazen' is de oorzaak. Het feit dat
benoemde en gekozen bestuurders de krankzinnigheid opbrengen om potentieel
gevaarlijke situaties te laten bestaan en recent zelfs te verergeren. Dat
zijn de hoofddaders.

Kop op, democraten, handhaaf uw perspectief!

Henk Vreekamp, Utrecht