Beiroet aan de Dinkel

Carlo Hagemann carlo.hagemann at TIP.NL
Tue May 16 21:13:15 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Emiel Stolp schreef:

>En de verwijten worden steeds potsierlijker. Vanochtend was de
>voorzitter van een islamitische vereniging op de radio die de gemeente
>verweet dat de nood informatie alleen op TV-oost, radio-Oost, RTL en
>Nederland 3 te zien was. De gemeente had toch moeten weten dat de Turken
>die sinds 1960 in die wijk wonen alleen naar de Turkse sateliet zenders
>kijken.

Is dat nu zo potsierlijk? In voorlichting is het altijd van belang om de
beoogde personen zo goed mogelijk te bereiken. Als je weet dat in een wijk
een substantieel aantal Turken woont, is het het overwegen waard om in
ieder geval te bekijken hoe je ook die mensen bereikt. Dat kan via
verschillende kanalen. Misschien niet direct via de Turkse sattelietzender
maar b.v. via een luidsprekerwagen/muurkranten in het Turks (naast het
Nederlands).
Uit onderzoek dat eind vorig jaar is uitgevoerd kwam naar voren dat met
name de oudere generatie Turken en Marokkanen een erg Turks-Marokkaans
gericht mediapatroon hadden. Die schotels hangen niet uit louter
esthetische overwegingen aan de gevel.

Dat Radio-Oost en TV-Oost de officiele calamiteitenzenders zijn is mooi,
maar zou in bepaalde omstandigheden, voor bepaalde mensen tekort kunnen
schieten.
Hoe potsierlijk het mag klinken: een rampenplan kan altijd verbeterd
worden. Bij een volgende ramp kan hieruit lering worden getrokken.

Vriendelijke groet,

Carlo Hagemann

(of had ik volgens de D66-netiquette nu eerst mijn verhaal moeten schrijven
en dan moeten quoten?)
#    Carlo Hagemann         #
#    Capricciostraat 36     #
#    1312 SG  Almere        #