Veterinair raport over de melk die we drinken

F. van der Schans fvanderschans at GELDERLAND.NL
Tue May 16 21:04:09 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daniel Hanekuyk schreef op reactie van Bo Buma

>Laat ik graag aan Nederlandse melkdrinkers over - zitten kennelijk niet op
deze lijst?
>Zelf drink ik Luxemburgse karnemelk, die erg lekker is, maar daar lijkt
meer mee mis te zijn:

Ik had net als Bo en wellicht anderen, de vraag wat ik in de rapporten op
deze website kan tegenkomen waardoor ik geen NL melk meer zou moeten
drinken. Misschien is een toelichting uitnodigender dan het drinken van
lekkere Luxemburgse melk. Ik drink regelmatig een glaasje, verse rauwe
geitenmelk. Ook heel bijzonder. Mijn reactie is daarom meer gebaseerd op
het beeld dat ik en velen met mij in de voedselsector hebben.

Snel diagonaal de rapporten doorbladerend stuit ik nog niet op dingen die
mij direct verontrusten. Maar misschien mis ik wel enkele essentiele zaken.

Zonder afbreuk te willen doen aan misstanden die ook in de Nederlandse
landbouw nog plaatsvinden kunnen we met een gerust hart stellen dat voedsel
uit de Nederlandse landbouw nog nooit zo veilig is geweest als nu. Eea
wordt nu weer geillustreerd met de ramp in Drachten. Er gebeurt iets
vreselijks, binnen een halve dag moeten de koeien naar binnen (Vergelijk
dit maar eens met Enschede. Hoe lang hebben omwonenden, reddingswerkers,
Kok en de koningin asbest lopen snuiven??) en mag de melk niet zomaar in de
voedselketen terecht komen. Het geheel is volledig gecontroleerd, en melk
mag pas weer voor consumptie worden aangeboden als is gebleken dat het
gezond / veilig is.

Enig risico lopen de 'prijsbewuste' consumenten die voor een dubbeltje op
de eerste rang wil zitten. Deze consumenten kopen in veel gevallen in het
buitenland geproduceerde melk. Of melk met een veel langere
houdbaarheidsdatum waardoor je niet meer echt over verse melk kan spreken.
Nee, de gewone NL melk van bijvoorbeeld Campina of Friesche Vlag is een
kwaliteitsproduct van een hoog niveau.

In afwachting van jullie reacties, drink ik nog één glaasje.

Frits van der Schans