Euro-avontuur

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue May 16 11:47:59 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond de Tempe schreef:
>even heel hypothetische: mocht het euro-avontuur zo slecht
>bevallen, dat <men> weer wil ontkoppelen tot [bijna] nationale
>munten, dan gaan <wij> toch niet weer terug tot de gulden? Dan
>gaan we over op de D-mark! Want daar zit de gulden al zolang aan
>gekoppeld, dat we eigenlijk wel meteen konden overstappen!

Kijk, da's nou een aardig scenario om achter de hand te houden:
NL+BRD+Oostenrijk+Scandinavie vormen een eigen munt als ze uit de Euro
stappen; uiteraard gekoppeld aan de DM. De Euromark, dus. Dat kan ook een
flink drukmiddel zijn voor Zuid-Europa om de zaak op orde te brengen en te
houden.

Marc Fluks schreef:
>En ik zie heel wat medicijnmannen...
>
>Zolang niemand weet hoeveel Dollar de Euro volgende week waard zal
>zijn, moeten we ook niet pretenderen dat we verder dan die week
>vooruit kunnen kijken.

Tja, de economische logica heb ik nooit begrepen. Maar misschien dat iemand
op de lijst voor mij de volgende vragen beantwoorden:
1. Wat zijn de voor- en nadelen van een voor korte tijd zwakke Euro;
2. Hetzelfde voor de langere tijd.
3. Waarom staat de Euro nu zwak t.o.v. Dollar en Yen?
4. Is het Eurogebied, economisch gezien, groot en ontwikkeld genoeg om de
munt enig effect op de wereldhandel te laten hebben en zo ja, in welke zin?

>Eigenlijk zouden we dolblij moeten zijn, dat het zo mis gaat met die
>Euro nog voordat we ze in de knip hebben.

Eh, het is al eerder gezegd: we hebben de Euro al in de knip. De invoering
van het munt- en papiergeld is, relatief gezien, bijzaak.

Nog een klein dingetje:
> Mark Koek

>Het verkopen van ruimte is aanmerkelijk goedkoper dan het gebruiken voor
>opslag. Zeker als het opslag van waardeloze rommel betreft.

De Dagobert Duck pakhuizen in de polder zijn niet van De Nederlandsche Bank
of de overheid. Ze zijn eigendom van een projectontwikkelaar en worden voor 5
jaar gehuurd. Grote kans dat ze na die 5 jaar alweer verhuurd zijn. Het
drukken van de Euro zelf kost niet zoveel tijd. Het is voornamelijk de
controle en de coordinatie van een gelijktijdige invoer in heel Europa die
zoveel tijd vergen. Dit is het laatste wat ik over de opslag wil zeggen. Ik
ben meer geinteresseerd in antwoorden op mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.