Euro-avontuur

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Tue May 16 10:44:50 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Dr. Marc-Alexander Fluks" schreef:

> [...]
>  schreef, terwijl hij een pilsje afrekende in Euro's,
>
>  Een val van 25% en een voorspelling tot 33%. De spaarduiten gaan dus
>  naar de Dollar (de US dus). Ik zie daar het succesvolle niet van in.
>  Kijk, je kan natuurlijk alle kanten uit: de val van de Euro is goed
>  voor de export en zo. Maar waar het om gaat is dat de val van de Euro
>  niet gepland was. Integendeel: er was een lichte stijging voorzien;
>  zeg maar: goed voor de Europese handel (goedkoop inkopen) en de Europese
>  consument (Japanse electronica in huis i.p.v. dure Europese spullen).

Een koers van een munt kun je niet plannen. En zoals je zelf al zegt:
van koerswijzigingen beide kanten uit kun je goede en slechte dingen
zeggen. Vooralsnog zijn negatieve gevolgen van de goedkope euro vooral
voelbaar in Groot-Britannie, dat nu de rekening krijgt gepresenteerd
voor haar xenofobe besluit om er niet aan mee te doen.

>  Overigens hebben we in Europa niet te maken met consumenten maar met
>  BURGERS (dat zijn de mensen die de Euro kregen opgedrongen en die er
>  zich NIET bij referendum over mochten uitspreken).

Burgers zijn soms consumenten. Als ze iets kopen. Dat is het moment dat
ze baat hebben bij de euro. Tegelijkertijd is de burger soms producent.
Ook dan is de euro erg handig: je kunt zonder valuta-risico je product
aan 325 miljoen mensen kwijt ipv de 15 miljoen van vroeger.

Daarbij vind ik, in tegenstelling tot vele partijgenoten wellicht, het
referendum geen panacee voor de democratie. De referenda over het
verdrag van Maastricht in Frankrijk, Ierland en Denemarken destijds
verdienden toch zeker geen schoonheidsprijs.

>  Dat is mensen een vette worst voorhouden in de hoop dat ze happen.
>  Ik ben er meer in geinteresseerd waar deze eenheidsworst zoal van
>  gemaakt is, over de bedervelijkheid van het product, en of een hamburger
>  niet aanzienlijk beter smaakt.

Deze "vette worst" is een duidelijk voordeel van de euro, waar je als
voorstander van de munt natuurlijk op wijst als je mensen van het nut
ervan wilt overtuigen.

Het is jouw taak als tegenstander om mensen uit te leggen waarom ze van
deze overheerlijke worst zouden moeten afzien en in plaats daarvan
uitsluitend kleffe Nationale Hamburgers moeten eten, die hun
buitenlandse gasten al helemaal niet lusten.

Beantwoord deze concrete vraag: waarom moeten we van de euro af? Welk
nadeel ondervinden mensen ervan dat niet door een minstens even groot
voordeel wordt gecompenseerd?

Welke mogelijkheden hadden we met de gulden (van voor het EMS) die we
bij herinvoering zouden terugkrijgen? Ik kan er geen bedenken.

>  Nu draai je de zaken om. Als het mis gaat met de Euro dan ligt dat aan
>  degenen die haar om te beginnen niet wensten in te voeren ?

Nee. Als je zelf geen vertrouwen uit vergroot je de kans dat mensen 'm
niet willen.

De reden dat de euro recentelijk sterk in waarde is gedaald is gelegen
in het beklagenswaardige feit dat het Europees Parlement en de Commissie
onvoldoende tanden hebben om een goed economisch beleid neer te zetten.
Nu wordt dat overgelaten aan de lidstaten, waarvan sommige verlamd zijn
van angst voor dringend noodzakelijke liberaliseringen.

Zolang de Franse boeren het Europese landbouwbeleid bepalen in plaats
van de kiezers blijft het misgaan. Maar we moeten de gevolgen van de
gebreken in de Europese democratie niet opvatten als een teken dat we
die hele samenwerking maar moeten opdoeken, maar juist als een signaal
dat we de consequenties ervan moeten aanvaarden en het Europees
Parlement een echte volksvertegenwoordiging maken.

Het moet nu eenmaal blijkbaar zo zijn dat economische integratie aan
politieke voorafgaat. Dat is jammer, maar ik ben bereid om dat voor het
grote goed te aanvaarden. De economische integratie die de euro
teweegbrengt zal vroeg of laat de politiek dwingen om de burger de macht
te geven die haar toebehoort: een Europese overheid is in potentie veel
effectiever dan een Nederlandse, en een stem op een *echt* Europees
Parlement is dan ook veel meer waard dan een stem op een nationaal
parlement dat niet veel meer kan doen dan internationaal in de pas
lopen.

>  De bedoeling is om te spelen dat er zoiets als 'Europa' zou bestaan.
>  Maar er bestaat helemaal geen Europa en er is ook in 't geheel niets
>  voorzien na de introductie van de Euro.

Ben ik niet met je eens. Zie boven.

>  Aangezien de Europeanen zoveel handelen (en uiteraard: beleggen) en
>  reizen in de VS, en de Atlantische samenwerking zo belangrijk is, dan
>  kan uit voornoemde redenering even zo goed de conclusie getrokken worden
>  de Dollar ook maar hier in te voeren. Of waarom hebben wij niet dezelfde
>  munt als onze Rijksgenoten in West-Indie (ik noem maar een dwarsstraat) ?

Omdat deze rijksgenoten veel afhankelijker zijn van Amerikaanse
toeristen dan wij. Dat is de reden dat men daar de dollar als
munteenheid voert (de Antilliaanse en Arubaanse guldens zijn tegen een
vaste koers inwisselbaar voor Amerikaanse dollars). Momenteel is dat een
trieste zaak voor deze eilanden (de Cariben die euro's voeren worden
snel populairder als vakantiebestemming - op St. Maarten kan men zelfs
eventjes naar het Franse deel gaan om in goedkope euro's te gaan
winkelen) maar het is jarenlang, toen de dollar gestaag daalde ten
opzichte van het toenmalig Europees Monetair Systeem, juist een pre
geweest.

De Europese economie daarentegen is zelfstandig, en groter dan de
Amerikaanse (er wonen hier veel meer mensen). En bestaat wel degelijk:
de handelsvolumes van Nederland met de rest van de EU zijn *veel* groter
dan die met de VS, en hetzelfde geldt voor alle lidstaten.

>  Glenn Mellonius <Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET>
>
>  Je kan ook dit omdraaien: de voorstanders schetsen een eutopisch
>  scenario en sluiten -buiten de burger om- allerlei internationale
>  verdragen teneide dat scenario tot de letter uit te voeren. Maar
>  de werkelijkheid is altijd anders en trekt zich van verdragen niets
>  aan. Men doet dus niets anders dan het bedrijven van een ritueel.
>  Als de medicijnman van een natuurvolk een regendans uitvoert, gaat
>  het dan regenen ?

Voorstander zijn van de euro en voorstander zijn van het sluiten van
verdragen zonder democratische controle zijn twee heel verschillende
dingen.

>  En ik zie heel wat medicijnmannen...

Ik ook. Ze schetsen allerlei doemscenario's in een poging om de
vooruitgang aan de stam te laten voorbijgaan.

>  Zolang niemand weet hoeveel Dollar de Euro volgende week waard zal
>  zijn, moeten we ook niet pretenderen dat we verder dan die week
>  vooruit kunnen kijken.
>
>  Ik ben geen conservatieveling die vast wil houden aan de Gulden (elk
>  nationalisme is mij vreemd); voor mij zijn de echte conservatieven
>  juist degenen die vasthouden aan het Euro-scenario en het relatieve
>  en het falen daarvan vooralsnog weigeren in te zien...

Als we gaan proberen elkaar de sticker 'Conservatief' op de rug te
plakken denk ik dat je dat pleit toch echt verliest. Dat lijkt me echter
niet zo zinvol.

>  Eigenlijk zouden we dolblij moeten zijn, dat het zo mis gaat met die
>  Euro nog voordat we ze in de knip hebben.

Nogmaals: die hebben we allang in de knip. Maak je geen illusies.

Groeten,

Mark Koek