Euro-avontuur

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Tue May 16 08:39:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Koek <mark at koek.net> (is er iets loos met je mailprogramma?)
 schreef, terwijl hij een pilsje afrekende in Euro's,
>M.i. is de euro een doorslaand succes. Het wegvallen van valuta-risico's
>is een grote pre voor de Europese handel en de Europese consument.

 Een val van 25% en een voorspelling tot 33%. De spaarduiten gaan dus
 naar de Dollar (de US dus). Ik zie daar het succesvolle niet van in.
 Kijk, je kan natuurlijk alle kanten uit: de val van de Euro is goed
 voor de export en zo. Maar waar het om gaat is dat de val van de Euro
 niet gepland was. Integendeel: er was een lichte stijging voorzien;
 zeg maar: goed voor de Europese handel (goedkoop inkopen) en de Europese
 consument (Japanse electronica in huis i.p.v. dure Europese spullen).

 Overigens hebben we in Europa niet te maken met consumenten maar met
 BURGERS (dat zijn de mensen die de Euro kregen opgedrongen en die er
 zich NIET bij referendum over mochten uitspreken).

>Het wordt dan gewoon allemaal wat logischer en handiger.

 Dat is mensen een vette worst voorhouden in de hoop dat ze happen.
 Ik ben er meer in geinteresseerd waar deze eenheidsworst zoal van
 gemaakt is, over de bedervelijkheid van het product, en of een hamburger
 niet aanzienlijk beter smaakt.

>Juist het krampachtig "achter de hand houden" van je oude munten zou een
>'self-fulfilling prophecy' kunnen zijn. Valutamarkten hebben veel met
>vertrouwen te maken, en als je op deze manier al aangeeft dit zelf niet
>te hebben...

 Nu draai je de zaken om. Als het mis gaat met de Euro dan ligt dat aan
 degenen die haar om te beginnen niet wensten in te voeren ?

>De bedoeling is om valuta-risico's te beperken en daarmee handel en
>samenwerking te bevorderen, alsmede om het voor de steeds mobielere
>burger gewoon makkelijker te maken om binnen Europa te reizen.

 De bedoeling is om te spelen dat er zoiets als 'Europa' zou bestaan.
 Maar er bestaat helemaal geen Europa en er is ook in 't geheel niets
 voorzien na de introductie van de Euro.

 Aangezien de Europeanen zoveel handelen (en uiteraard: beleggen) en
 reizen in de VS, en de Atlantische samenwerking zo belangrijk is, dan
 kan uit voornoemde redenering even zo goed de conclusie getrokken worden
 de Dollar ook maar hier in te voeren. Of waarom hebben wij niet dezelfde
 munt als onze Rijksgenoten in West-Indie (ik noem maar een dwarsstraat) ?

 Glenn Mellonius <Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET>
>Marc Fluks schetst wel een doemscenario, en hoe je het wend of keert,
>hij heeft mij toch bang gemaakt.
>Maar volgens mij kan je in geval van nood niet zomaar terug naar de
>gulden.
>We hebben toch een internationaal verdrag gesloten, en dat kan je toch
>niet eenzijdig zomaar terug draaien?

 Je kan ook dit omdraaien: de voorstanders schetsen een eutopisch
 scenario en sluiten -buiten de burger om- allerlei internationale
 verdragen teneide dat scenario tot de letter uit te voeren. Maar
 de werkelijkheid is altijd anders en trekt zich van verdragen niets
 aan. Men doet dus niets anders dan het bedrijven van een ritueel.
 Als de medicijnman van een natuurvolk een regendans uitvoert, gaat
 het dan regenen ?

 En ik zie heel wat medicijnmannen...

 Zolang niemand weet hoeveel Dollar de Euro volgende week waard zal
 zijn, moeten we ook niet pretenderen dat we verder dan die week
 vooruit kunnen kijken.

 Ik ben geen conservatieveling die vast wil houden aan de Gulden (elk
 nationalisme is mij vreemd); voor mij zijn de echte conservatieven
 juist degenen die vasthouden aan het Euro-scenario en het relatieve
 en het falen daarvan vooralsnog weigeren in te zien...

 Eigenlijk zouden we dolblij moeten zijn, dat het zo mis gaat met die
 Euro nog voordat we ze in de knip hebben.

 Marc Fluks