Beiroet aan de Denkel (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon May 15 13:19:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Uit een reactie proef ik een beetje dat mijn standpunt over de bestuurlijke
consequenties na de ramp in Enschede beinvloed is door 'emoties', en dan
tellen voorstellen 'minder'...

Jammer, een verkeerde suggestie.

1. Het Poldermodel verdoezelt mij teveel: te weinig kritiek, wat wordt
versterkt door het politieke systeem van Paars - verplaatsing van de
discussie naar afgesloten, onzichtbare kringen.

2. De in politieke programma's en door Peper-analyses zo geprezen
netwerkcultuur - een horizontaal clientelisme binnen de middenklasse - is
funest gebleken: het intellectuele handjeklap maakt van regelgeving en
besluitvorming een anti-rationalistisch proces. Zelfs twijfel aan de ratio
is onmodisch, valt in de categorie 'gek' omdat niet logica maar modieuze
consensus nadrukkelijk de doorslag geeft. Regels groeien buiten de
werkelijkheid. We 'verdubbelen' als het ware ons besef van de werkelijkheid:
vanuit een zeker nieuw constructivisme beoordelen we de reeds bestaande
constructies. En dan raak je los van de grond, het postmodernisme als praktijk.

Twee recente voorbeelden van een 'verdubbelde' constructie:

- De gedachte dat je infractructuur veel beter en sneller kunt realiseren
met een pp-model (publiek-privaat). Dat resulteert in gigantische corruptie
inclusief klokkenluider: de aanleg van de Schiphollijn. Een slangenkuil van
schaamteloze politici die bij een vorige hype babbelden over 'Nederland
Distributieland', onder elkaar bekvechtende consultancies, in
werkgelegenheid zwelgende vakbonden, en een eenzame neger die als boekhouder
protesteert tegen fake-kwitanties.

- De idee dat software-virussen qua preventie beheersbaar worden, terwijl
hun aantal en psychologische kwaliteit alleen maar stijgt: de Iloveyou affaire.

In Enschede - in wezen ook Ede - wordt die verdubbeling extra
sociaal-politiek schrijnend: In PvdA-Enschede staan twee kruitmagazijnen bij
de lage sociale klasse. Een bijstandbuurt en een woonwagenkamp. In Ede zal
het christen-fundamentalisme mogelijk mede een rol spelen: God Steunt Onze
Rede, althans de autoriteit van de technicus.

Ik heb dan ook weinig vertrouwen in 'onderzoek naar de oorzaak': de dader
zal zichzelf nooit schuldig achten. Helaas, het gaat er in wezen niet om om
een technisch defect, een brandstichter of een slapende kruitbaas te vinden.
Het gaat om de cultuur van sociale arrogantie en doorredeneren op verkeerde
premissen die leidde tot structurele fouten.

Henk Vreekamp, Utrecht