Euro-avontuur

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon May 15 09:39:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Lijstleden,

Marc Fluks schreef:
>wat gebeurt er met al die Nederlandse bankbil-
>jetten en munten na de invoering van de Euro als betaalmiddel in
>2002 ? Is er iemand op de lijst die dat weet ?
>Wordt het niet eens tijd om voor te stellen de handel nog een
>jaar of tien, twintig ergens op te slaan ? Kan men altijd nog
>terugvallen op een eigen munt als het Euro-avontuur inderdaad het
>debacle wordt dat skeptici voorzien.

Is dat nodig? Volgens mij is het bewaren van de drukplaten genoeg. De persen
draaien wel, met welke plaat dan ook, desnoods op Euro-papier. Ik bedoel, het
besluitvormingstraject verloopt niet van de ene op de andere dag, dus er is
wel ruimte voor het opbouwen van een voorraad. Dus waarom in dure
opslagruimten een voorraad aanhouden? (Het getuigt van bijzonder weinig
vertrouwen als je de biljetten met het argument van 'we vertrouwen het niet
helemaal' gaat bewaren. Hoe zeer dat misschien ook het geval is; het lijkt me
geen goed idee om dat vanaf het begin af aan uit te stralen.)
Met de verdere opkomst van het plastic of electronische geld, worden dit
soort maatregelen steeds minder van belang, overigens.

Wat gebeurt er met de munten en biljetten:
Volgens de projectleider Invoering Euro van De Nederlansche Bank worden de
biljetten ingenomen en vernietigd. Aangezien de stroom bankbiljetten
tijdelijk de capaciteit van de vernietigingsmachines overstijgt (en niet zo'n
beetje ook), zal er een 'werkvoorraad' ontstaan, die pas na verloop van tijd
weggewerkt is. Dat betekent dus dat de biljetten, zei het in afnemende
hoeveelheid, nog een tijdje worden 'bewaard'. Die situatie zal echter niet
jaren gaan duren.
De munten zijn de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Financien
('s-Rijks Munt in Utrecht). Waarschijnlijk worden de munten ingenomen en
omgesmolten, waarna het restmateriaal verkocht wordt aan metaalhandelaren.
Aangezien hier dezelfde capaciteitsproblemen gaan optreden als bij de
bankbiljetten, zal er ook nog wel even een voorraad munten aanwezig zijn.
Maar dit is (weliswaar beredeneerde) speculatie van mijn kant.

Ramon Barends schreef:
>Ik vraag me trouwens nog steeds af waarom
>we niet gewoon al het geld houden en de nominale waarde van 1 gulden gelijk
>schakelen aan 1 mark en 1 franse franc ? Hoef je helemaal geen nieuw geld te
>laten drukken ;)

Tja, een probleempje: de waarden op de betaalmiddelen zijn cijfermatig niet
gelijk. Zo heeft Nederland, tegendraads, munten en biljetten met eenheden van
25 (kwartje, geeltje, vuurtoren), waar andere landen dat van 20 hebben.
Daarnaast moet je dan nog meer biljetten leren herkennen in het kader van
vervalsing en ook: hoe doen we dat met de lire ;-)

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.