Euro-avontuur

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Sat May 13 15:54:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bij invoering in 1999 was 1 EU nog $US 1.18 waard en nu houdt men
ons voor dat ze zich zal gaan stabiliseren rond de $US 0.80. Waarom
zouden we zoiets geloven ? Degenen die momenteel met hun spaar-
centjes vluchten in de Dollar (niet zelden degenen die zo vreselijk
'voor' de Euro waren), geloven daar in elk geval niet in. En
gelijk heeft men.

Persoonlijk zie ik niet in waarom Nederland niet tijdig het
zinkende schip zou verlaten maar ik heb een -wellicht niet onbe-
langrijke- vraag: wat gebeurt er met al die Nederlandse bankbil-
jetten en munten na de invoering van de Euro als betaalmiddel in
2002 ? Is er iemand op de lijst die dat weet ?
       ---------------------------------------
Wordt het niet eens tijd om voor te stellen de handel nog een
jaar of tien, twintig ergens op te slaan ? Kan men altijd nog
terugvallen op een eigen munt als het Euro-avontuur inderdaad het
debacle wordt dat skeptici voorzien. En tot nu toe hebben de
skeptici volledig gelijk gehad (of niet soms ?)... Je moet er
niet aan denken wat er met de Euro gebeurt als die oosteuropese
handel er ook nog eens bijkomt. Dan verplichten we ons niet
alleen om Zuid Europa overeind te houden (zoals nu het geval
is) maar ook nog eens de Oosteuropese staten. Solidariteit is
prachtig maar het invoeren van een nieuwe munt is niet hetzelfde
als ontwikkelingshulp.

Als men de Gulden na het omwisselen vernietigt, is het nagenoeg
onmogelijk om ooit nog zonder al te veel kleerscheuren op z'n
schreden terug te keren en het lijkt me buitengewoon belangrijk
die optie voorlopig maar open te houden.

Marc Fluks