euro

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Fri May 12 18:07:18 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

------Original Message------
From: "Joris van den Wittenboer" <J.van.den.Wittenboer.st at ppsw.rug.nl>
To: Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>, d66 at NIC.SURFNET.NL
Sent: May 12, 2000 3:15:04 PM GMT
Subject: Re: euro

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk schreef:

> Joris,
>
> Als ik je goed begrijp, maak je nog een onderscheid tussen de euro en de
> gulden. Maar sinds 1 januari 1999 bestaat de gulden feitelijk al niet
meer.
> Deze is toen op een bepaalde waarde (f 2,20371 of zo iets, de pagina van
> Lousewies heeft een leuke calculator) vastgesteld en geldt als de munt
voor
> 11 van de 15 EU-landen. Engeland, Zweden en Denemarken wilden niet,
> Griekenland mocht niet.  Griekenland schijnt nu wel te mogen, en toen dat
> [...]

Ik vroeg me ook af of de gulden dus een vaste waarde had tov de euro en
dollar.
Zeg je nu dat er geen flexibele prijs meer is voor amerikanen om guldens
te kopen, betalen iedere dag hetzelfde voor een gulden? kan ik me moeilijk
voorstellen, en ik bedoelde dus dat die gulden/dollar-verhouding misschien
wel beter
is dan de euro/dollar verhouding.......

Verder schreef iemand iets over het vestigingsklimaat van Amerika.
Nederland staat geloof ik op nummer een in de wereld voor de komende vijf
jaar als beste vestigingsland :-)

Joris,

De Euro is gefixeerd t/o de gulden (2,20371)
De Dollar is flexibel t/o de Euro maar daardoor ook t/o de Gulden.

Voor mijn mening over de oorzaak van de daling zie mijn mailtje als reactie
op Ramon..

Ernst Debets/ Zaanstad