euro

Jan Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Thu May 11 20:54:10 CEST 2000

Hallo allemaal,

 In reactie op Tjerk, e.r. Stolp en ing. Lodder: goed dat deze discussie door Tjerk Joustra wordt gestart, of je voor of tegen de euro bent, het is naar mijn idee een belangrijk onderwerp. Overigens mijn eigen idee over de daling van de Euro t.o.v. dollar en blijkbaar ook Pond; Er is geen aanzienlijke inflatie in het Euro-gebied, de landen die op dit moment last hebben van inflatie zijn niet de voormalige schuldenmakers zoals Italie maar de snelste groeiers zoals Ierland, Finland, Nederland! en Spanje. Wat dit betreft lijkt er weinig aan de hand. Het is zelfs zo dat landen als Belgie, Italie en nu ook Griekenland inflatie en overheidstekort om aan de Euro te kunnen deelnemen sterk hebben teruggedrongen en dat in deze landen de rente ook sterk is gedaald, wat volgens mij goed is voor het investeringsklimaat. Bovendien lijken de economien van bijv. Frankrijk en Duitsland het de laatste tijd aanmerkelijk beter te gaan doen en zijn er tekenen dat in sommige Europese landen de stijging van de arbeidsproductiviteit die in de V.S. de laatste jaren extreem hoog was, versneld. Tot slot wijzen de laatste cijfers op een afname van diezelfde groei van de arbeidsproductiviteit in de V.S. en hebben de V.S. een groot en alsmaar stijgend tekort op de handelsbalans (ze voeren dus veel meer in dan uit).
 Hoe dan toch te verklaren dat de Euro t.o.v. dollar en pond (en yen en zwitserse franc?) daalt? Voor de dollar is het met een beetje fantasie te verklaren: De
V.S. hebben een hoog handelsbalanstekort dat groeit, maar de extreem hoge groei legt dit door de groei van het totale volume van import en export toch niet zoveel gewicht in de schaal, daarnaast zorgt het vertrouwen in de Amerikaanse economie per saldo voor een investeringsstroom naar de V.S. die het tekort op de handelsbalans compenseert, zodat toch meer Euro's in dollars worden omgewisseld dan dollars in Euro's. Overigens kan ook het rentenivo hierbij een rol spelen: als de rente in de V.S. sneller stijgt dan in Euroland, kan dit voor een vlucht van kapitaal naar de regio met het hogere en sneller stijgende rentenivo leiden. Vooral het investeringsargument is voor groot deel afhankelijk van het vertrouwen dat men heeft in een bepaalde economie en munt en dus niet met economisch fundament (een beetje vergelijkbaar met het sentiment rond bepaalde aandelen, soms kan een aandeel afgaande op het sentiment niet stuk, een paar maanden later kan het sentiment volledig zijn omgeslagen en het aandeel als volledig waardeloos worden beschouwd).
 Waarom het Pond ook stijgt t.o.v. de Euro kan ik niet goed verklaren. Het meest logische lijkt me de stijging van de rente in het V.K. of inderdaad ook het sentiment en vertrouwen rond de Euro.
Overigens vindt ik het belangrijk om op een paar grote potentiele voordelen van de Euro te wijzen:
 1 De euro heeft al gezorgd voor een gezonder monetair beleid van een aantal landen. Als dit stand houdt kan dit leiden tot een sterke uitbreiding van het aantal landen met een sterke economie.
 2 De Euro maakt omwisseling en omrekening overbodig. Dit lijkt me goed voor de internationale handel en daarmee voor de Euro-economie.
 3 De gemeenschappelijke munt klinkt het economische beleid van vroegere gezworen vijanden aan elkaar vast. Hierdoor zal minder snel economische scheefgroei optreden, wat het risico op politieke conflicten zou kunnen doen verminderen.

                     hopende een aardige input in de discussie te hebben gegeven,
                                                Jan Slingerland