euro

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 11 04:11:23 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De referendumstelling van vandaag luidt zo ongeveer, dat zolang de inflatie
binnen de Eurolanden laag blijft, de burger geen nadeel heeft van de lage
waardering van de euro t.o.v. de dollar en nog sterker, dat de positie van
de euro zich uiteindelijk zal verbeteren.

Ik geloof er niet in. Twee weken geleden bestelde ik kaartjes voor de derde
testwedstrijd tussen Engeland en de Westindies in begin augustus op Old
Trafford in Manchester voor de vijf volle dagen (het gaat om een
cricketwedstrijd). Het kostte me 110 pond, en werd via mijn creditcard
afgeschreven tegen een koers van f 3,70. Inmiddels doet de pond meer dan f
3,80. Niet de dollar, het engelse pond.  De geruststellende boodschap van
Duisenberg en Kok, dat de Euro stabiel is, maar de dollar te hoog door de
overhitte Amerikaanse economie (althans ten opzichte van de Europese), daar
geloof ik niet zo in. Dan zou het alleen die koersverhouding moeten
betreffen. En dat is dus niet zo, want de pond is toch niet vastgeklonken
aan de dollar, als ik het goed heb.

Ik weet het niet zo goed, maar toen de Euro nog net niet begon, toen deed de
dollar ten opzichte van de gulden toch niet meer dan f 1,80 of daaromtrent.
Nu is het meer dan f 2,40. Nog maar een paar jaar geleden kocht ik voor f
2,45 een britse pond, nu dus al f 3,80 Ik maak me sterk, dat als de gulden
de gulden was gebleven, we niet nu f 2,40 voor de dollar, of  f3,80 voor de
pond hadden moeten betalen. Ik voel me daar niet echt lekker bij.

Ik realiseer me, dat gedane zaken niet meer teruggedraaid kunnen worden,
maar heb toch nog steeds bezwaren, hoe we als Nederland zonder enige
demokratische toetsing ons tot de Euro gewend hebben. Zelfs het tweede
kamerdebat stelde niets voor. En dat ik dit jaar voor vakantie tien dagen
naar Zwitserland ga, en vervolgens tien dagen naar Engeland, twee landen
waarvoor de inmiddels vastgestelde Eurokoers niet geldt, ja, dat is mijn
eigen keuze. Soms denk ik wel: hadden we maar vast de Euro, die wat labiele
overgangstijd van drie jaar is oneigenlijk en veels te lang. De Euro schijnt
iets te zijn gestegen, omdat NTT 5 miljard euros nodig heeft om KPNmobiel te
kunnen betalen. Ik  begrijp dat niet goed.

Voor allen die opstaan: Hai!

Tjerk