enge berichten was none

B.Buma stractic at EURONET.NL
Mon May 8 15:43:35 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In reactie op mark koek

> Overigens ben ik ook van mening dat anoniem posten op het internet een
> groot goed is, waarbij je om te beginnen even aan Irak moet denken in
> plaats van aan Nederland.

Waarom zouden krantenredacties geen anonieme brieven plaatsen denk je ?
Ze zijn wél bereid annoniem te publiceren (mits zij maar weten wie de bron
is) én ze zijn bereid bronnen te beschermen, voor het publieke verkeer komt
dan de reputatie van de krant in de plaats van de schrijver.
Anoniem is gewoon een hele slechte zaak. Mensen hebben veel vrijheid, mits
ze de verantwoordelijkheid voor hun acties willen accepteren. Dat maken ze
kenbaar door te laten zien wie ze zijn. Een van de grootste verworvenheden
van onze rechtstaat is bijvoorbeeld dat diegenen die je beschuldigen of
tegen je getuigen níet anoniem mogen blijven.

> [...]
> studente die een virus heeft geschreven dat iedere boerenl*l met een
> Visual Basic-boek in een achternamiddag in elkaar kan zetten van het
> veroorzaken van miljoenenschade, terwijl degenen die na "Melissa" hebben
> nagelaten de gapende beveiligingslekken in Micro$oft Outlook te dichten
> in de media volledig onbekritiseerd blijven.
>
> We arresteren een schuldige (zoals bij Melissa), sluiten hem/haar op, en
> gaan weer rustig slapen zonder de oorzaak van het probleem te verhelpen
> of zelfs maar te proberen te duiden. Zodat de geschiedenis gedoemd is

In 'normale wereld' taal zeg je hier dat het opsoren van een inbreker,
geen enkele zin heeft omdat de  óorzaak' niet wordt weggenomen, en de
oorzaak is volgens jou dat het huis niet voldoende was beveiligd en dat dat
de schuld van de aannemer was  ????
Nog makkelijker dan een virus uit een visual basic boek maken is
brandstichten. Moeten huizen nu voortaan brandvrij worden gemaakt ?
Er gelden voor Internet , of automatisering, geen andere normen dan voor de
normale samenleving. Het is merkwaardig (en soms wel eens zorgwekkend) als
mensen beweren dat dit wél zo is.

Met vriendelijke groet,
Bo Buma