enge berichten was none

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Mon May 8 14:12:09 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"B.Buma" schreef:

> Er is een natuurlijke spanning tussen vrijheid en privacy. In hun uitersten
> zijn ze elkaars tegenpolen.

Alleen in de zin dat je niet de vrijheid hebt andermans vrijheid te
beperken.

> Vrijheid betekent openheid, jezelf vrij voelen houdt in dat je je niet
> geremd voelt. Of bedreigt voelt. Privacy betekent geslotenheid, betekent
> binnen moeten houden wat buiten niet veilig is.

Privacy betekent dat alleen die persoonlijke gegevens in het bezit van
anderen zijn waarvan je dat ook wilt of waarvan dat wettelijk verplicht
is.

Ik heb niet de vrijheid om een ander (ongezien) in de gaten te gaan
lopen houden en de zo verkregen gegevens op te slaan.

> Privacy en internet ? Gek hè dat mensen denken dat inetrnet een privaat
> medium is. Komt waarschijnlijk omdat we allemaal in de stilte van onze
> privacy communicren met het publieke domein. Niemand zou beweren dat iemand
> die een advertentie plaatst in een krant, of een open brief, aanspraak kan
> maken op privacy. Als het om gelijkwaardige fenomenen op het internet gaat
> hebben we die neiging wel.

Welnee. Waar het om gaat is dat als je een open brief of een advertentie
*leest* in de krant dat je er vanuit gaat dat het feit dat je 'm gelezen
hebt niet bekend is.

> Het is natuurlijk een vergissing. Als ik dit schrijf en het ook nog verstuur
> loop ik de kans dat 160 mensen het lezen, kan ik privacy claimen ?

Maar daarom doe je het ook. Je mailt aan "d66 at nic.surfnet.nl" om de
reden dat je wilt dat hetgeen je schrijft door al die mensen wordt
gelezen. Maar wat vind je ervan dat een mail die je aan 1 specifieke
persoon verstuurt door 160 mensen gelezen zou kunnen worden?

Groeten,

Mark Koek