enge berichten was none

B.Buma stractic at EURONET.NL
Mon May 8 14:02:33 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik ben voor vrijheid, voor privacy, kortom: voor internet!
>
>         Bas

Er is een natuurlijke spanning tussen vrijheid en privacy. In hun uitersten
zijn ze elkaars tegenpolen.
Vrijheid betekent openheid, jezelf vrij voelen houdt in dat je je niet
geremd voelt. Of bedreigt voelt. Privacy betekent geslotenheid, betekent
binnen moeten houden wat buiten niet veilig is.

Privacy en internet ? Gek hè dat mensen denken dat inetrnet een privaat
medium is. Komt waarschijnlijk omdat we allemaal in de stilte van onze
privacy communicren met het publieke domein. Niemand zou beweren dat iemand
die een advertentie plaatst in een krant, of een open brief, aanspraak kan
maken op privacy. Als het om gelijkwaardige fenomenen op het internet gaat
hebben we die neiging wel.
Het is natuurlijk een vergissing. Als ik dit schrijf en het ook nog verstuur
loop ik de kans dat 160 mensen het lezen, kan ik privacy claimen ?

Met vriendelijke groet,
Bo Buma