Teledemocratie serieuzer nemen

Thu May 4 01:55:00 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  T e l e d e m o c r a t i e   s e r i e u z e r   n e m e n

   (was: iets onduidelijks over een 'democratisch dilemma')

Op de D66-lijst schrijft Hein van Meeteren dat in een daadwerke-
lijke, volwassen teledemocratie vaker 'gevechten en verglijdin-
gen' zullen kunnen plaatsvinden. Discussies op en via het Inter-
net - het verschil is mij overigens niet duidelijk - blijken snel
uit de hand te lopen, stelt hij, en onnodig persoonlijk en kwet-
send te worden.

Van Meeteren noemt flamen als goed voorbeeld. Hij geeft ook een
bruikbare verklaring: het internet is erg toegankelijk.
Het is ook waar dat een krantenredactie bepaalde bijdragen nooit
had laten passeren, zoals hij beweert. Geen krant zou bijvoor-
beeld passages als 'u leidt (sic) aan grootheidswanen' of 'stelt
u zich onder de hoede van een bevoegd begeleider' laten passeren,
en hetzelfde geldt waarschijnlijk Van Meeteren's advies aan mij
om me in een stinkende hooiberg door een vriendje te laten be-
tasten.

Maar Van Meeteren gebruikte deze en nog vele andere passages
- dat zijn opmerking over het betasten door dat vriendje niet
zo fijnzinnig was jegens een slachtoffer van seksueel geweld,
was overigens domweg niet bij hem opgekomen - op het platform
van een teledemocratische pioniersorganisatie, en zoals eerder
gezegd: ik was niet de enige die onbeschoft door hem werd be-
jegend. Zelfs nieuwkomers op de lijst moesten het vrijwel on-
middellijk ontgelden, en uiteindelijk is de Digitale Burger-
beweging Nederland - nogmaals: een teledemocratische pioniers-
organisatie - ten onder gegaan aan Van Meeteren's onder het
mom van 'lik op stuk beleid' gepraktizeerde hooligan-gedrag.
Wat me, gezien de afnemende rol van organisaties als DDS,
XS4ALL en ISOC  op dit terrein, een ernstig gemis lijkt in
een tijd van Airmiles (blockmodelling), GSM en Echelon (con-
tinious surveillance), en een door media en ICT krachtigde
bevorderde neiging om het bedrijven van politiek te verwarren
met het houden van opiniepeilingen - social engineering kort-
om.

Het fenomeen *uit de hand lopen van een discussie* is dus in-
derdaad zeer actueel; daarover zijn Muijzenberg en Van Mee-
teren het dan tenminste eens.

'Nemen we een teledemocratie serieus,' schrijft Van Meeteren,
'dan zullen we ook de 'bugs' van de teledemocratie serieus
moeten nemen.' Als voorbeeld geeft hij 'het stalken, het on-
nodig kwetsen, het op de man spelen enz enz.'
Het lijdt geen twijfel dat Van Meeteren's onbeschofte opmer-
kingen jegens mij ruimschoots onder dit voorbeeld vallen.
Hoe serieus neemt Van Meeteren dan een teledemocratie eigen-
lijk?

Juist nu Hein van Meeteren anderen voorhield:

        Namens anderen spreken en zich daarachter verschui-
        len noemen wij in ons vak ontwijken en waarderen wij
        als negatief en ineffectief.

(overigens op zichzelf juist een overtreding van die regel,
maar het was dan ook een zwatelaar in human resources mana-
gement die het schreef) kan hij zich niet achter 'we' ver-
schuilen. Waar Van Meeteren al jaren pleit voor teledemocra-
tie - zonder ooit de talrijke bezwaren die er tegen dat idee
bestaan behoorlijk te weerleggen, helaas - daar rust op hem
de plicht om aan te geven op welke wijze een teledemocratie
zich, in zijn eigen woorden 'net als een "gewone" democra-
tie' zal 'weten te beschermen tegen sabotage en/of (bewust
gestuurde) ontsporing'.

Daar kunnen we het inderdaad best over hebben. Sterker nog:
daar gaat de discussie tussen Hein en mij over. Al jaren.
En Hein kan die discussie nu niet afdoen door zich in de
slachtofferrol te wentelen wanneer zijn eigen wangedrag op
Internet als een boemerang bij hem terugkeert. Juist dat
wangedrag had hem allang moeten aansporen tot het zoeken
naar een oplossing voor die problemen bij teledemocratie
die hij zelf schetst. Dat is hij zijn omgeving zelfs ze-
delijk verplicht.

De vraag blijft: als zelfs een zo weldenkend mens als
Hein Westerouen van Meeteren - en we zijn het er op de D66-
lijst toch allemaal over eens, hoop ik, dat Hein Westerouen
van Meeteren een weldenkend mens is; goedgekeurd door Ro-
ger van Boxtel ook, naar hij zelf beweert althans - al zo
verschrikkelijk uit de bocht schiet op de lijsten van wat
nota bene werd aangeprezen als een teledemocratische pio-
niersorganisatie, is teledemocratie dan eigenlijk wel die
panacee voor een al dan niet vermeend democratisch tekort
die het volgens Hein van Meeteren is?

Hoe denkt hij de bugs die hij zo keurig opsomt, en die hij
uit eigen ervaring als dader zo goed kent, te repareren?
Als zijn teledemocratische pioniersorganisatie al zo ver-
schrikkelijk uit het roer kon lopen; zou het dan niet
veel verstandiger zijn, pleidooien voor het tot nationaal
opschalen van dit onrijp gebleken bestuursmodel even te
laten rusten tot hij voor de ergste bugs in het systeem
een oplossing gevonden heeft?

Een voorstander van teledemocratie kan niet volstaan met
vrijblijvend gezwatel in de trant van 'op een of andere
wijze' als het een dringende oplossing voor zijn en an-
dermans hooligan-gedrag op Internet betreft. Hij zal met
heldere voorstellen moeten komen om schelden, treiteren
en nodeloos kwetsen op of via Internet - het verschil is
mij overigens nog altijd niet duidelijk; sorry - te voor-
komen.

Tot nu toe heeft Hein van Meeteren met zijn vrijblijvende
pleidooien op de D66-lijst, zijn onbeschofte gedrag elders
op Internet - neemt u gerust een kijkje op www.deja.news
voor een eerste indruk - en zijn bizarre gedrag als be-
stuurder van een teledemocratische pioniersorganisatie -
wat me overigens al evenzeer een contradictie lijkt, dat
laatste, als zijn recente pleidooi voor een teledemocra-
tisch bestuurde staat met een per Internet audientie ver-
lenende erfelijke vorst aan het hoofd - alleen maar laten
zien dat teledemocratie het beste theoretisch kan blijven.

Aan warhoofden lijkt het idee mij sowieso niet besteed.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl