Democratisch dilemma (Was:: Hein en Erik)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue May 2 11:00:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11.26 2-5-00 +0200, B.Buma wrote:

>Erik én Hein maken zich beide om de zoveel weken belachelijk door deze
>discussie wéér te herhalen.

Beste Bo, je maakt je er te makkelijk van af. Aan de zijlijn gaan staan en
hoofdschuddend constateren dat ` beiden schuld'  zijn, doet de dialoog en
de democratische interactie geen goed.
In een democratie heerst vrijheid van uiting. Dat betekent dat iedereen in
het openbaar  alles kan en mag roepen. Zo kunnen in kranten, via de
massmedia *en* via het internet, de meest absurde en beledigende
beschuldigingen en insinuaties geuit worden. Vrijheid van uiting,
nietwaar.  Diezelfde democratie geeft echter aan de beschuldigde,
beledigde, potentieel karakter-vermoorde het recht zich te verweren. Verwar
dat verweer niet met meedoen aan het schelden of beledigen. Want dan
ontneem je iemand het recht op democratisch verweer.
Iemand meent mij - uit rancune?- in het openbaar te moeten achtervolgen met
onware verhalen over de opheffing van een stichting. Iemand meent op een
D66 lijst mij te moeten portretteren als een soort potentaat, een
patricier, een poseur of een anti-democraat. Op die lijst bestaat geen
censuur en is er geen moderatie, dus al die verhalen kunnen vrijelijk
gelezen worden. Mag ik, beste Bo, mag ik bij mijn partijgenoten tenminste
*moeite*  doen dit beeld te corrigeren? Of moet ik  me als een lammetje van
alles laten beschuldigen, en te horen krijgen bij verweer dat ik ook schuld
draag aan de verloedering van de communicatie? Wat betekent democratie
eigenlijk voor je? Hoor en wederhoor, daar gaat het om. Waarlijke dialoog.
Heb je je ooit verdiept in de ware oorzaak van dit gestalkt worden?

Het is eerlijk gezegd geen prettige ervaring voor me op de D66 lijst op
deze wijze te worden aangesproken, en te merken dat de digitale democraten
in dit land niets doen of vervallen in makkelijk moreel relativisme. Wat ga
je doen als een van je partijleiders wordt gestalkt? Mag hij/zij zich dan
ook niet meer verweren?