Multicult-debat niet via de SWB

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue May 2 08:06:59 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste merels (ik hoor ze buiten),

Menig deelnemer zal zich nog mijn serie commentaar herinneren op het toen
lopende NRC-debat over multiculturalisme n.a.v. Paul Scheffer's
drama-opvatting. Mijn meta-analyse bevatte commentaar (op een fout na) over
het perspectief van waaruit velen denken over (illegale) migranten.

Goed. Iemand op de lijst daagde mij uit om er een levend debat van te maken,
een middag of zo in partijpolitiek kader of daarnaast. Wel, daar ben ik op
in gegaan. Het meest geschikt leek mij de SWB en ik mailde directeur
Christaan de Vries.

Na twee weken belde ik maar eens op en na drie keer wist ik zijn
medewerkster er van te overtuigen dat ik zou blijven bellen tot ik antwoord
had. Een paar dagen kreeg ik een mail dat hij het beslissen had doorgegeven
aan iemand die ik juist wegens onduidelijkheid had bekritiseerd.
Machtsverschil (het gaat om de ex-voorzitter SWB) en academische competentie
(ook hij is professor) hebben nu tot gevolg dat ik na een maand of anderhalf
nog steeds geen antwoord heb gekregen. De partij is in zijn kleinheid dus
niet open en adequaat, zo mag ik voorlopig wel stellen. Menig lijdensweg
lijkt geplaveid met leidershumeur.

Als excuus heeft de SWB dat ze bezig zijn met een papieren themaronde (met
als een van de tien, twaalf punten de 'vervuiling' van het migratiebeleid)
waaruit later misschien een seminar voortkomt. Grappig, zo'n houding voor
een politieke partij die toch een beetje rekening moet houden met de
actualiteit. Zie Thomas de Graaf die zijn monarchistisch reformisme toch
mooi startte op het moment dat er een spraakmakend boek van Harry van Wijnen
over paleisgeheimen uitkwam.

Al met al heb ik geen zin - dat was de suggestie destijds wel - om buiten de
officiele partijorganen een debat te starten. Teleurstellend is het wel.
Kennelijk gaat het toch maar om negers en armoedzaaiers - die kunnen nog wel
even wachten, niet waar! Sociaal-liberaal? Nou nee.

Henk Vreekamp, Utrecht